Mee Tarik Warisan Asli..

Plan untuk makan mee tarik ini sudah lama. Cuma empunya cadangan itu akhir-akhir ini sangat sibuk kerana beliau baru menukar tempat berkerja. Jadi kami sebagai rakan-rakan yang memahami akur dengan kesibukan masanya yang tidak terluang untuk kami lewat malam semalam. Jadinya semalam, 8 manusia yang lapar kerana belum makan malam atau lapar kerana tidak kenal apa itu kenyang berkumpul di rumah Fariq sebelum kami semua menderu mencari lokasi yang dimaksudkan – Mee Tarik Warisan Asli yang terletak di Sungai Besi. Mujur dengan bantuan GPS kami langsung tidak sesat.

Sabtu malamnya Ahad…berbondong-bondong manusia membanjiri kedai dua pintu ini. Itupun ramai lagi menanti giliran di luar kedai untuk menunggu meja kosong. Mungkin kerana kami ramai, dan kerana niat suci murni ingin mencuba mee tarik maka adanya satu meja panjang untuk kami, walaupun sedikit bersempit. Maklum, orang sangat ramai…Jadi pesanan kami tiba hampir sejam menunggu. Namun, pesanan diuruskan mengikut meja, jadi tidak akan ada ahli gerombolan yang tertinggal makanan. Itu aku setuju.. Dapurnya juga kecik jadi aku memang bersiap-sedia dengan kemungkinan makanan akan lambat.

Aku bukan penggemar mee. Aku juga tidaklah begitu sangsi dengan rasa dan rupa mee tarik. Tapi untuk singgahahan pertama, aku cuba Mee Tarik dengan Fungus dan Daging. Oh, fungus tu kulat ya..macam adik-beradik cendawan sikit. Rasanya sedap walaupun bahagian mee yang datang agak banyak dan besar. Sedikit pedas, tetapi tidaklah sampai mematahkan selera. Harganya sekitar RM 8.00

Untuk minuman pula, aku memesan air teh Cina, Ba Bao Tea kalau tak silap namanya. Rasanya seperti teh chamomile, bercampur teh jasmine dengan sedikit tambahan buah aprikot, sebiji longan kering, buah tin dan unsur-unsur lain yang gagal aku kenalpasti. Rasanya sedap dan ia datang dengan mode panas. Air ini serasi dengan aku sebab aku rasa tenang selepas menghirupnya 🙂 Harganya RM 3.50 segelas.

Farah, sahabat aku yang super sibuk dan mencadang pot makan di sini mengusulkan kami mencuba hidangan kambing yang dicucuk dengan pengumpil gigi. Mungkin sebab kami semua bukan penggemar kambing, atau pun sebab ia percubaan pertama justeru cadangan itu diabaikan. Tapi sepanjang sejam menunggu, mata tak lari memandang berpinggan-pinggan kambing yang dipesan oleh pengunjung lain. Yang itu, insyaallah lain kali aku cuba.

Errr…jangan tanya tempat ini area mana, landmark dan tok nenek yang lain sebab aku sendiri tidak arif dengan kawasan ini. Ini alamatnya, gi gugel, gi gugel!

Restoran Mee Tarik Warisan Asli

51A Jalan Tasik Utama 3,

Medan Niaga Tasik Damai,

Sungai Besi,

57000 Kuala Lumpur.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *