Babi Oh Babi


Ada seekor anak babi, jalannya tunduk aje. Bila binatang lain tanya, ‘eh, babi. Kenapa kau jalan tunduk?”
Babi tu jawab – aku malu sebab aku babi…
Babi pun tau malu.. ha..ha..ha.. Ini hanya lawak jenaka tak bermoral yang popular sepanjang zaman. Siapa yang reka tak penting. Apa yang penting, lucunya boleh buat aku tersenyum sambil dalam hati menyumpah orang yang bagi soalan tu. Babi betul!

Sebelum aku jauh menulis, aku nak rakamkan segunung tahniah pada rakyat Selangor kerana atas pilihan mereka, kerajaan Selangor yang rata-rata Melayu penduduknya akan membelanjakan RM 100 juta untuk projek penternakan Babi. Dalam tempoh 5 tahun, tentu kome bangga. Negara pengeluar Babi terbesar ialah Selangor Darul Ehsan..Tentu pakcik makcik yang memangkah untuk masuk syurga mula berfikir, betul ke akan masuk syurga kalau aku merelakan projek mega yang tak setaraf NCER ni?

Kenapa aku menulis pasal babi? Tak ada topik lain ke untuk dicoretkan dalam blog ini. Jawapan aku, memang tak ada. Semua suratkhabar cerita pasal babi. Harakah aku tak tahu, tapi rasanya tak kot. Sebab inikan keputusan kerajaan campuran yang parti mereka turut bernaung sama. Sebab babi, aku naik mual nak baca suratkhabar termasuklah nak menonton berita kerana berita utamanya binatang ini la jugak.

Aku suka statement YB nie..”Babi pun makhluk Tuhan juga…”
Siapa pulak yang kata tidak?

Kalau ikut aku, nak ternak mermaid pun tak apa, asalkan betul caranya. Kena pastikan saluran kumbahan itu tidak disalirkan ke laut dan sungai. Kemudian ternaklah dikawasan yang jauh dari petempatan manusia. Jadi kalau ada jangkitan J.E ke, Nipah ke ketupat ke takde la hamba rakyat juga yang menderita. Bau tak payah cakaplah…Angin petang pun bertiup sepoi-sepoi bahasa oink…oink…oink..

Bukan tak bagus nak ternak babi..Keuntungannya boleh juga digunakan untuk pembangunan bukan islam. Tak ada masalah sebenarnya sebab babi juga sumber protein dan berpotensi menjadi satu komoditi. Orang Islam yang menjaga akad sahaja yang tidak akan tergamak untuk membahamnya kerana telah tersurat babi itu haram. Kalau tidak, masakan jika ada lori babi terbalik kita lebih rela langgar tembok daripada langgar babi! Tapi jika orang bukan Islam yang makan, itu hak mereka la…Isunya pada aku, pelaksanaan dan lokasi yang sedikit mengarut.

Pada aku la, daripada ternak babi baiklah ternak ular sawa ke, biawak ke, musang ke atau apa juga binatang yang menjadi hidangan eksotik. Di Malaysia aku belum dengar la pulak virus berjangkit yang disebabkan binatang-binatang ini.Selain memberi peluang penggemar makanan tadi menjimatkan wang makan di Malaysia, setidaknya ada jugalah usaha untuk memastikan spesis binatang ini tidak pupus.Tak pun gunakan wang itu untuk memajukan pertanian. Takdelah kecoh satu Malaysia bekalan beras berkurangan…Import pun kurang.

Hmmm…daripada ternak babi, duit itu digunakan untuk ternak ayam. Tak adalah harga ayam naik menjelang musim raya. Negeri Selangor jugak antara negeri yang kurang bekalan ayam. Aku tak pernah dengar harga daging babi naik menjelang Tahun Baru China. Mungkin sebab aku tak baca paper cina….

Babi memang makhluk tuhan juga. Tentu ada sebab tuhan bagi babi peluang menumpang di dunia. Macam syaitan bagi masyarakat Islam dan semangat jahat bagi yang bukan Islam – demon ke, evil ke..membawa pemahaman yang hampir sama. Dan tentu ada sebab kewujudannya. Rasa aku pengajaran yang perlu kita gali ialah yang baik kita ikuti, yang buruk kita tinggalkan. Tapi kalau buruk bukan untuk dikeji, sebaiknya dikaji kenapa benda itu memberi kesan sedemikian. Jadikanlah babi kajian ilmiah untuk mendapat jawapan kenapa, bagaimana, bila, di mana dan mengapa. Ini lebih baik daripada bertegas-tegas nak menternak babi besar-besaran, tapi usahanya belum nyata. Bersikit-sikit dahulu, barulah berbesar-besaran..

Aku tinggalkan dengan satu frasa –
kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.
kerana undi anda rela, Kerana babi, kita kena bala

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

One Reply to “Babi Oh Babi”

Leave a Reply to Celular Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *