akusangpenerbit Kini Dotcom!

akusangpenerbit.com

2-3 hari lepas, ramai gagal masuk blog aku dan keluar Error 404. Error 404 nie sampai buat aku rasa nak pecahkan PC pun ada. Berhantu dan menyakitkan jiwa aku yang buta IT. Menarik untuk dibuat skrip cerita hantu dan majukan pada David Teoh.

Sebenarnya, aku dalam proses menaiktaraf blog ini dari akusangpenerbit.wordpress.com ke akusangpenerbit.com Setakat hari ini dan waktu artikel ini ditulis, boleh aku sifatkan hampir 80 % berjaya. Ada banyak sebab kenapa aku sampai membeli hosting, menukar domain dan lain-lain istilah IT yang susah nak aku jelaskan sebab aku pun kabur. Tapi ini adalah antara sebab kenapa aku bertukar dan aku galakkan juga rakan-rakan yang serius berblogging menuju perubahan :-

  • Nampak professional : kalau aku menggunakan dotwordpress,dotblogspot,dotyahoo dll URL jadi panjang,buruk dan tak best. Ini blog aku..aku mahu nampak serius dalam apa yang aku buat dan aku rasa ini langkah yang pertama.
  • Boleh masuk iklan. Dah hampir setahun aku register. Masa tu aku main-main aje. WordPress nie boleh auto masukkan iklan tanpa penat-penat aku adjust HTML macam di blogspot. Adjust aje lari setting – menyusahkan!
  • Pindah semua blog lama dalam blog baru. Semua posting aku dikedua-dua blog lama semuanya selamat sejahtera selepas berhijrah. Guna wordpress aje, selesai semua masalah.
  • Boleh tukar theme dan adjust sesuka hati. Aku bole buat theme sendiri dan upload kalau reti. Masalahnya aku baru nak belajar. Lain-lain kali aje aku cuba
  • Banyak plugin yang membantu. Dari segi statistik, menghalang komen berbentuk spam dll aku rasa wordpress lebih memudahkan.

 

Tapi macam aku katalah, kalau tak tahu, memang rasa wordpress ni complicated. Aku ambil masa hampir seminggu selongkar youtube untuk dapatkan panduan cara-cara nak install wordpress dan menukar domain. Sebengap-bengap aku, sudahnya di sini. Malulah budak-budak universiti yang ada blog personal pun guna namasendiri.com Inikan pula aku yang dah berkerja 🙂

Dan untuk pengetahuan, ada bezanya wordpress.com dengan wordpress.org Itu sebab ramai yang berdaftar dengan wordpress.com tanya kenapa tiada ‘plugin’ dan ‘editor’  di dashboard appearance. Banyak-banyakkanlah buat kajian dan bacaan sebelum bertukar. Mana-mana platform semuanya mudah kalau kita mahir dan kerap menggunakannya. I LOVE WORDPRESS!

Terlalu awal untuk selesa tapi aku akan cuba sampai berjaya,insyaallah…amin!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *