Cukai 6% Untuk Tambah Nilai Prabayar

Mudahnya, tak suka – tak payah guna..Itu ayat standard peniaga. Aku boleh senaraikan beribu-ribu lemon kenapa aku tak gemar dengan cukai ini tapi pedulikah mereka dengan ketidakgemaran aku ini?

  • Servis macam carutan..dikawasan KL pun ada yang tak elok signal. Tak payah jauh, rumah mak aku kat Taman Permata nun..Macam cakap guna tin.
  • Caller tone sudah bayar..gambar bayar..pendek kata semuanya bayar. Tak kaya lagi ke?
  • Kalau guna untuk surf internet data jadah apa ntah bayar..bayar..bayar..Tak kaya lagi ke?
  • Pra bayar dah jadi keperluan. Kalau di bandar anak 5, semuanya ada prabayar. Senang mak bapak nak cari dan nak aku masukkan elemen bole mencegah jenayah ke? Kesian la deme…kesian le setudent…
  • Boleh dikatakan semua orang ada lain prabayar..hatta yang ada pasca bayar pun ada satu prabayar untuk memudahkan berhubung dengan skandal..kali dengan umat pendatang haram dan halal dan putih dan Jijah, abang nyanyi ya. Tak kaya lagi ke?
  • Aik, sponsor akademi fantasia sukan bola konsert bagai dan lagi dan lagi dan lagi..Tak kaya lagi ke?
  • Aiyoo..the list go on and on and on..

Langkah itu diambil untuk memastikan perkhidmatan prabayar kekal kompetitif berbanding pascabayar memandangkan kadar prabayar lebih tinggi untuk membuat panggilan dan khidmat pesanan ringkas (SMS).

Halo Jijah, dah macam-macam plan korang buat tak kompetitif lagi ke? Kalau zaman nie telefon awam merata macam telefon awam oren jolok keluar 50 sen tu memang takde hal nak letak cukai. Jangan tamak sangat..tuhan marah. Saya pun marah.

Nak samakan cukai ini seperti cukai makanan memang lucu sebab aku akan berbalik pada teori ekonomi antara keperluan dan kehendak. Telefon dewasa ini dah lebih kepada keperluan..dah jadi kewajiban pun ada jugak. Kalau nak makan nasi lemak makcik kedekut satu bungkus RM1 berbanding dengan Nasi Lemak Antarabangsa yang ada aircond dan pelayan yang tak reti ambil order tu kena cukai boleh juga RM 7 paling cikai. Dia suka, dia makan. Dia tak suka, tak payah makan. Banyak lagi makanan lain.

Baiki dulu servis tu..sorry la rakan-rakan yang kerja di syarikat telekomunikasi.

(Mungkinkah ini hanya satu mainan yang mana kesudahannya akan ada hero bersuara dan menjadikan pelaksanaan ini batal..?)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...