Sempurnakah Raya Anda?

Ini antara perkara yang pasti terkena pada diri anda. Kalau kena 5 das dari apa yang sempat aku senaraikan ini maknanya sempurnalah raya anda. Kalau tak, jumpa tahun depan. Silalah tambah ya kalau ada yang terkurang…Henjoy!

KUIH/BISKUT RAYA
1. Kuih raya yang dibeli kononnya utk juadah hari raya dah tinggal separuh balang disesah kaum keluarga belum sempat pun takbir raya.

2. Kuih yang dibikin sendiri bantat…rentung ataupun keras kejung kerana anda memang tak hebat pun buat kuih…

3. Kena paksa dengan rakan sekerja beli kuih raya sebab diorang nak tambah sumber pendapatan menjelang raya..

4. Tersedak makan kuih raya sebab terlalu asyik mengumpat para artis atau ahli politik..


BAJU
1. Pakai baju lama aje walaupun warnanya dah macam gambar arkib berita RTM.

2. Konon nak pakai sedondon…tapi kaler tu tak sama famili pun.

3. Baju yang ditempah kemain la sendat-mendat sebab masa bulan posa korang mencekik macam tak pernah jumpa nasik masa berbuka..

4. Baju terbakar sebab bini/laki korang tak reti seterika baju..

5. Baju kena kuah kacang ha..ha..ha….


DUIT RAYA
1. Anda berhajat memberi duit raya pada kanak-kanak yg datang rumah. Tp raya pertama aje dah kena serang dengan 5 biji kereta dan jumlah kanak-kanak ada melebihi peruntukan.

2. Anda kasik syiling aje sbb tak dapat bonus…

3. Anda terpaksa guna duit raya anak-anak anda sebab malas nak pergi bank.

4. Anda mengusung anak-anak beraya sakan untuk kumpul duit raya, padahal duit minyak tu tak baloi pun dengan strategi anda..

5. Anda tak kasik langsung sebab budak-budak tak boleh pegang duit banyak-banyak..

6. Anda nak kasi duit raya..mulia betul hajat tu. Tapi takde inisiatif nak tukar duit kecik. Tak pasal-pasal cari pasal nak tukar dengan pasangan anda yang merancang perbelanjaannya..


BALIK RAYA
1. Esok nak raya baru terhegeh-hegeh dan servis kereta dan beli tiket bas/keretapi

2. Seminggu nak raya baru nak check tambang balik naik kapal terbang. Pastu maki berbakul-bakul tiket mahal padahal newsletter airlines tu saban bulan kasik tahu promosi yang ada.

3. Anda memaki kereta yang bawak mcm siput tapi ada hati nak guna lane kanan..

4. Anda kena maki sebab bawak mcm siput guna lane kanan.

5. Anda maki lagi..tp kali ini pemilik kereta-kereta mewah yang sibuk high beam sebab bawak mcm pemandu F1 simpanan.

6. Anda menyesal takde Touch n Go..terpaksa beratur panjang.

7. Lagi menyesal sebab dah ada Touch n Go lupa plak nak tambah nilai…

8. Konon nak cepat guna Smart Tag. Tapi mangkuk hayun kat depan tu buat jalan jammed sebab bateri Smart Tag dia rosak..

9. Anda beratur dengan penuh terkepit di RnR sebab semua jamban penuh…termasuklah jamban sementara.

10. Dah sampai turn anda dirumah kecik, anda mencarut sebab bau tandas mcm gampang.

11. Baju anda basah sebab paip jamban rosak……


ZAKAT
1. Anda nak bayar..tp kaunter ada. Amil hilang tak dapat dikesan.

2. Anda kena bebel dengan pasangan sebab bertangguh bayar zakat.

3. Anda tak bayar pun….(nerakalah tempatnya…)


LAIN-LAIN
1. Anda mesti sakit perut di hari raya…kalau tak, tak sempurnalah raya tu.

2. Kasut hilang di hari raya…

3. Anda konvoi di hari raya….tp yang lead jalan tu bawak kereta mcm pelesit.

4. Anda bersyukur tidak menonton filem yang ditayangkan di kaca TV di pagi raya itu di panggung wayang…terutamanya terbitan seorang profesor….

5. Anda tertanya-tanya kenapa dah takde TV tunjuk sarkas…dulu kemain meriah sarkas di hari raya…

6. Anda nak raya rumah PM tapi nak carik parking kemain la payahnya…

7. Anda tertunggu-tunggu iklan raya Petronas…..

8. Anda beraya nak eratkan silaturrahim. Tp tuan rumah dok menceceh hal politik…itu tak betol..ini tak betol…la..la..la…

9. Anda berebut remote TV dgn ahli keluarga yang lain….

10. Anda susah hati kira hutang lepas raya berakhir…


Akhir sekali…ANDA TERPAKSA BEKERJA DI HARI RAYA…HUWAAAAAA!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *