Omedetou Gozaimasu – You Are Special!

Akhirnya, hari yang aku nanti-nantikan selama 13 tahun berkhidmat di Radio Televisyen Malaysia tiba juga. Aku pernah terfikir apabila hari ini tiba, aku akan punya selautan cerita susah senang, pahit maung, berjauh hati dan detik-detik lain yang menyebabkan aku rasa puas menerima watikah lantikan sebentar tadi…

Sayangnya tidak…semua itu hilang secara beransur-ansur. Jujur dan ikhlas aku beritahu, antara doa aku yang termakbul ialah aku mohon tuhan berikan aku peluang ke Jepun yang lalu agar dapat aku anggap, itu adalah hadiah menutup kesedihan aku yang tidak diberikan lantikan ini lebih awal atas apa juga faktor yang diputuskan mergastua.

Jadi aku putuskan untuk mengenang hari ini seperti tajuk catatan ini juga – You Are Special! You itu bukan aku sahaja…You itu ialah rakan-rakan aku yang turut sama naik pentas menerima lantikan yang sama. Yang menang award saban tahun tetapi masih belum dapat, yang berkhidmat lebih awal sedari artis berjadual hinggalah jawatan tetap, yang dijanjikan tetapi tidak ditepati dan yang utama, yang tetap setia mengerah keringat dan bertahan di RTM. Terima kasih, Ivan Toh kerana bertahan…kamu mutiara di sini. Teruslah setia dan bersama-sama kami.

Aku hampir-hampir enggan hadir ke majlis ini. Letih berkursus di Jepun masih belum habis, ditambah dengan semput yang macam nak datang balik ni. Lagi pula aku rasa tidak perlu aku raikan hari ini sangat kerana aku telah lama berjauh hati dengannya. For what? Tetapi Aie pujuk…dia minta aku fikir balik. Hadi pun cakap benda yang sama – It’s your day…jadi itulahnya. Aku hadir juga dalam pada serabut fikir nak pakai apa.

Yes, I am special today...baju dan shawl yang aku pakai hari ini segar dari ladang Subang Parade yang memang aku beli khusus untuk acara ini. Terima kasih kepada Haliza Mat Kharsa dan Intan Suhaida Sujas kerana membantu aku memakai shawl itu. Aku tak reti langsung nak lilit macam mana..rasa sangat pelik. Juga wangian aku pagi ini ditaja oleh kak Siti Marina.

Rasa gembira yang aku rasa hari ini lebih kepada gembira kerana berjumpa dengan rakan-rakan lama sama ada dari HQ dan negeri. Marril, Ares Arapa, Brownie Nayoi, Lucy Goh, abang Yahya, Saiful Arini dan ramai lagi! Mereka semua, sama ada satu lantikan dengan aku atau kami bertemu semasa kursus jabatan memang sudah lama sangat tidak bertemu. Nak bersembang lama-lama sangat pun tak sempat.

While it may seem small, the ripple effects of small things is extraordinary – Matt Bevin

Jadi buat semua kawan-kawan yang dihormati (walaupun ada yang langsung tak tegur aku tadi walaupun duduk sepelaung aje…),

Percayalah kita tidak terlambat dan tidak juga tercepat. Belum terlambat untuk kita mulakan sesuatu yang lebih hebat walaupun kita tahu, kita tertinggal 5 gerabak di belakang. Di mana juga kita ditempatkan, kita bersinarlah di sana..mungkin lebih benderang, mungkin lebih kemilau dan pasti lebih cemerlang dari kedudukan kita terdahulu.

Tahniah kepada bosses-bosses yang turut sama menikmati kenaikan pangkat. Ada yang pernah jadi bos aku, yang sepatutnya dapat lebih daripada itu – akhirnya disuratkan rezeki mereka juga adanya. Rezeki tidak pernah salah alamat, tetapi posmen kita boleh persoalkan.

Kepada Geng Kentin dan Geng Durian, enjoy your day! May our friendship last forever. 

****

Kepada Aie, terima kasih kerana belanja aku makan dan meraikan hari ini. Sebulan aku teringin mahu makan rendang limpa dengan teh ais dan hari ini kau realisasikan hajat itu. Kau tak perlu bagi aku bunga, kek, buku ramalan bintang dan lain-lain bagi membuktikan kekuatan friendship kita. Apa yang ada sudah sangat mencukupi. Aku terima seadanya dan berharap perpisahan kita nanti tidak akan menyebabkan kita semakin jauh.

Ohai, rendang limpa terbaik

Kepada abang Shuhaimi Mohamed, terima kasih kerana sudi kidnap saya  dan meraikan hari ini – walaupun sekejap sangat. Nanti kita makan durian sama-sama, ya..

Lama tak dating dgn abang

Juga rakan-rakan yang membaca catatan saya, sudi komen, berikan like dan memberi ucapan tahniah – saya ucapkan terima kasih yang sesungguhnya.

Dapat juga bergambar dengan DM 🙂

Keluarga dan kawan-kawan memang banyak mewarnai hari-hari saya. Tetapi saya paling tidak bersabar untuk berkongsi kegembiraan ini dengan Mama saya, Puan Siti Zainiah Sulaiman kerana dalam setiap cerita dan air mata yang tumpah kerana kerja, beliaulah pendengar setia dan penguat semangat saya. Saya percaya apa yang berlaku hari ini adalah disebabkan mustajabnya doa seorang ibu…i love you so much! 

Minggu depan juga Baini akan bawa Mama pergi holiday... 🙂

Omedetou gozaimasu!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Author: akusangpenerbit

I'm a TV producer and full-time dreamer..

2 thoughts on “Omedetou Gozaimasu – You Are Special!”

  1. Salam puan. Berminat sebenarnya utk bekerja dlm bidang TV broadcasting, tp sy mmpunyai kelayakan degree dlm bidang rekabentuk. Minat dari kecil tapi tak ada pendedahan jurusan apa yg ptut diambil. Agaknya boleh ke sy mnjdi sbhgian dr bhg produksi dgn kelayakan sy? ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *