Ohai, Trimester Kedua, Minggu 15!

Ohai, anakku..apakah jantinamu?

Minggu ini minggu ke 15.. Ia lebih hebat dari debaran program realiti kerana durasinya yang lama. Setakat hari ini, masih tiada loya-loyi dan nafsi-nafsi lain yang luarbiasa. Semuanya takat normal, dan aku bersenang hati kerana pembawaan anak ini tidak membuatkan aku tersadai. Sekali sekala keletihan itu normal. Aku pernah tertidur depan PC masa buat assignment kerana terlalu letih.

Hari ini temujanji di klinik swasta. Aku masih tidak dapat nak tetapkan hati untuk ke hospital kerajaan atau swasta. Memandangkan swasta penjadualannya lebih cepat, aku ke sana dahulu. Di PPUM, aku dijadualkan 18 Jun..lama lagi tu dan sepatutnya aku sudah ada appointment kedua kalau aku dengan kerajaan.

Temujanji dijadualkan 9.30 pagi. Kami sampai awal, sekitar 9.15 pagi selepas bersarapan di gerai berhampiran PJ Old Town. Berat badan diambil, naik sekilo lebih. Alhamdulillah…tapi tidak terasa sangat kenaikan itu sebab muka aku sudah jatuh kategori cengkung. Tidak lama selepas itu, aku diminta masuk berjumpa doktor dan dia mengambil darah untuk dua ujian – salah satu darinya untuk memastikan anak tidak mempunyai Sindrom Down dan satu lagi ujian err..err..aku tak ingat. Urine dari rumah sudah aku sediakan, jadi tidak perlu menambah urusan di klinik itu.

Doktor tanya soalan biasa..Ada alahan atau tidak? Adakah aku loya? Jangan minum susu itu ini lalalala… dan jangan makan makanan yang manis, masin dan berminyak. Setakat ini, aku tidak mempunyai pertanyaan lanjut sebab ramai kawan-kawan yang membantu dengan tips mereka. Dan aku menggunakan apps Pregnancy di Samsung SII untuk memastikan aku mengetahu perkembangan bayi dari hari ke hari.

Waktu paling indah, rasanya saat scan perut dan doktor beri kami dengar denyutan jantung bayi. Oh, sangat mengujakan. Ini kali kedua, jadi aku tidak sepanik kali pertama dengar denyutan jantung bayi 🙂 Saat doktor tanya – mahu tahu jantina bayikah? Aku dan Hadi tersenyum gatal. Hadi tak mahu tahu..Aku tak kisah tapi dalam keadaan 15 minggu mungkin scan boleh mengaburi perhatian kita dan memberi andaian yang silap.

Fuh, anak aku freestyler masa kena scan. Everyday i’m shufflin perasaannya. Bila doktor mula mencari organ sulit, sepantas itu dia bergerak-gerak riang. Aku tergelak memandangnya. Jadi aku cakap pada doktor, akhir bulan inilah kita tengok. Dia malu tu.. “Anak awak tidak mahu beri kerjasama hari ini”, kata doktor tu 🙂 Tapi kalau mahu tengok, saya kena scan dari dalam. Tak apalah..biarlah itu keterujaan akan datang.

Hari ini bayi berukuran 10cm,seganda dari mula-mula aku mengenali dia. Beratnya sudah 115 gram dan kakinya sudah terbentuk. Harapnya kamu sihat sejahtera dengan alunan Al-Quran, zikir dan sekali-sekala Klasik Nasional…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 Replies to “Ohai, Trimester Kedua, Minggu 15!”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *