RSS

Ohai, India – Kembara Solo Sementara, Berdua Lebih Baik

September 16

India bukanlah negara yang selamat 100% untuk wanita kalau mahu kembara solo untuk tempoh yang lama. Paling tidak, dapatkan seorang dua teman atau orang tempatan untuk memudahkan urusan di sini.

Member sebelah tu…dialah yang kenalkan aku dengan rukun kental diri masa trip kerja ke India bulan Mei lalu. Kalau tak kerana kesungguhan dia, rasanya memang aku tak pernah bermimpi untuk backpack ke India. So far, plan kami di sini hampir sama tapi kalau kami split plan, itu cerita berbeza.

Segala masalah warga India yang pernah aku lalu dulu, aku lalu sekali lagi di sini. Gelandangan, pengemis, tuk tuk pushy lagi pentipu….semua ada. Ha, member tu memang pengasas rukun kental diri, so dia ajelah bergasak dengan manusia-manusia itu.

Cuaca di sini sangat panas..panas terik bahang menyengat semua ada. Rasanya rentung aku ni…dehydrate giler babi tapi tak berani makan dan minum sebarang. Tapi memang aku dah tahap lembik. Terus beli coke dingin dan kemudian baru terasa darah berjalan kembali ke muka.

Farah adalah pasangan aku setiap kali buat assignment masa kami buat sarjana Pengajian Perang Saraf beberapa tahun lalu. Jadi apabila kami masuk Partition Museum, banyaklah kami bersembang dan berbincang tentang masalah India / Pakistan dari sudut yang berbeza.

Itu nanti aku cerita kemudian. Jadi semua, jangan risau, tak semua tempat aku akan bergerak solo.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Posted by on September 16, 2018 in Catatan Dari India

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Skip to toolbar