NASI LEMAK LONTONG KELANG!

 

Lama giler teringin nak makan nasi lemak sambal sotong di kedai Lontong Klang, Shah Alam. Masa bikin masterji dulu, boleh dikatakan setiap kali kelas hari Sabtu aku akan ke sini dan menjebak rakan-rakan lain sama. Selain nasi lemak sedap giler melambung ini, pastinya lontong adalah menu best seller. Di sini, pengunjungnya terdiri drpd pelbagai bangsa dan itu jelas membuktikan betapa berhantunya masakan yang ada di sini.

Pakcik itu, pemilik kedai yang dari zaman rambut aku kaler hitam menjadi kaler pelangi dan bertudung tak pernah berubah. Sentiasa ramah tamah ya amat. Mulutnya tak lekang Alhamdulillah, terima kasih, ambillah gula-gula tu atuk sedekah dan banyak lagi slogannya. Kalau hati kau rawan, pergi sembang barang 3 minit dengan dia, aku gerenti secara tak sengaja mood mcm typhoon tu lift up balik dengan energy pakcik ni.

Kalau anak dia yang jaga kedai, pun ramah tamah macam ayahandanya juga. Didikan dan amalan yang baik menyinggah pada waris.

So tadi aku pesanlah nasi lemak sambal sotong. Adapun tempe setepek tu special edition ya tuan-tuan…tak sampai 5 minit aku ke kaunter balik mintak tambah sambal. Panjang lebar kesyukuran dia melihatkan pengunjung berselera dengan makanan yang dia jual.

Akhir penutup, aku sembang dengan dia 3 minit seperti yg aku sarankan tadi. Terus aku rasa happy giler macam “pakcik menang motor!”

Aku recap kisah kedai ini sekitar tahun 2000 dahulu buka sampai malam dan aku suka giler nasi goreng cili api dia yang pedas namatey tu. Penuh semangat dia cerita pasal kedai yang takde permit tu pada aku. Nampak dia berbesar hati ada pelanggan ingat kedai dia yang tinggal kenangan beroperasi sampai 12.00 tengah malam.

So pemirsa sekalian, kebahagiaan aku ada satu di Shah Alam
#apabilakakbennymenulis
#lontongklangsek7Ā @ Lontong Klang

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Author: akusangpenerbit

I'm a TV producer and full-time dreamer..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *