MISI DURIAN MONTHONG…

Okay…hari ini nak cerita santai. Asyik sedih-sedih keluh kesah mak esah tak bagus untuk perkembangan minda.

2 hari lepas Kak Benny kau asyik fikir pasal durian monthong. Aku ni bukannya rajin nak ke tapak semaian untuk tengok pokok apa yang ada. Kalau kebetulan jumpa kat pasar tani, rajinlah usha-usha, mana tahu ada hasrat nak beli. Taubat beli kat Cameron Highlands sebab memanjang aje tak jadi bila tanam kat KL. Jadi pada malam nan sepi pi pi itu, akupun carilah kat FB kot ada orang jual benih durian monthong kat sekitar Lembah Kelang.

Dari satu page ke satu page, tak jumpa. Yang ada di Pahang, Terengganu dan Perak. Bila zamannya pulak nak ke sana? Hampir rasa give-up. Sampailah aku gatal membaca komen-komen pada posting yang ada.

Jumpa juga dengan seseorang yang bukan sahaja menjual benih durian monthong, malah segala-mala jenis benih durian semua dia ada. Juga tanaman-tanaman lain seperti longan, mata kucing, jambu air, mangga, lemon dll. Lebih menarik, boleh delivery kat rumah.

Pantas aku layangkan What’s App. Selepas bersoal jawap, terus aku order 4 pokok durian monthong dan satu pokok lemon. Tengok…citarasa tanaman, tak menahan.

Petang tadi sebaik balik dari pejabat, pokok-pokok yang aku tempah selamat mendarat. Kalau nasib baik, antara 1-3 tahun pokok ini sudah boleh berbuah. Pokoknya pula tidaklah tinggi menggalah, lebih kurang akan tinggi-tinggi aku aje.

Pokok ini nanti aku akan bawa balik ke Melaka. Tanam pun dalam pasu aje, tak perlu gali tanah. Doakan pokok ini akan menjadi semoga ramai yang akan dapat manfaat darinya.
#apabilakakbennymenulis
#kakbennyadakebun
#6of365

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Author: akusangpenerbit

I'm a TV producer and full-time dreamer..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *