Mengenang Pejuang Yang Gugur

Ramai tanya,kenapa setiap kali bercuti aku selalu pergi ke memorial,tugu atau kubur?

Hahahaha…gelak sopan saja yang terkeluar. Satu sebab mungkin sebab tempat itu diwarta menjadi tempat pelancongan. Jadi ia jatuh bawah kategori mesti pergi dalam senarai percutian aku.

Keduanya,tempat-tempat begitu sunyi.Bila sunyi otak ligat berputar dan kadang-kala aku terasa macam dejavu. Mengenang pejuang atau askar atau pemimpin yang gugur akan membuat aku rasa bersyukur sebab aku tidak hidup di era peperangan peluru. Peperangan siber boleh ditangani jika SKMM lebih proaktif.

Satu yang membuat aku kagum ialah komitmen negara luar memperingati wira mereka yang mati di Malaysia. Siap bertugu dan terpelihara amat lokasinya.. Dana tidak pernah putus dan sentiasa ada wakil mereka yang memantau.Pendek kata,duit diorang pam utk pemuliharaan dan duit pelancong semarakkan ekonomi setempat.

Lepas ini aku harus ke Sandakan..aku mahu lihat memorial di sana. Di Labuan dan Kundasang sudah aku kunjungi. Di Kundasang aku jatuh syahdu sampai kena tegur-kita datang nak bercuti,bukan nak bersedih! Perang dunia bukan satu lelucon..Lihat gambar-gambar lama dan derita pada wajah-wajah mereka buat aku rasa beratus emosi.

Jika sempat aku akan update post tapak warisan yang macam semak kat belakang kebun Pakcik Agus..

Posted with WordPress for BlackBerry.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *