Krabi – Happy Birthday, Benny Part 3

Mujur cuaca hari ini sangat baik dan bersahabat. Aku ingatkan cuti kali ini melepak bilik dan rehat aje tapi perancangan itu gagal besar. Best pulak meronda-ronda berdua naik motor. Macam Awie dengan Watie lepas beranak 2 gittew.

Hari ini kami meronda-ronda di pekan Krabi. Kami belum pernah sampai sini. Alang-alang tengoklah sekejap pekan ini. Tak jauh mana pun dari Aonang. Seperti biasa, kami akan makan dahulu sebelum memulakan apa-apa aktiviti.

Sumpah aku tak tipu..di sinilah aku berjumpa dengan roti canai dan teh ais yang paling sedap, lejen dan menggoda. Macam bawak saka, 3 keping roti aku baham. Hadi siap cuba nasi kerabu. Pun sedap dan tidak menghampakan.

Lepas makan baharulah kami mengambil gambar seperti kelaziman pelancong-pelancong yang lain. Cuaca pulak bukan main panas lagi. Sepanjang aku di sini, minuman wajib aku ialah teh ais. Teh ais di sini sedap sangat..tak sama dengan teh ais kentin. Tomyam aku tak cari sangat. Dalam kepala otak aku hanya satu – tomyam di Restoran Chaba. Itulah tomyam paling sedap yang pernah aku rasa. Mungkin aku salah, tapi ingatan aku kuat mengatakan tomyam Chaba itu sukar untuk ditandingi. Sayangnya sudah 2 hari aku di sini, aku dapati tapak Restoran Chaba dah jadi bakery…itu adalah satu kenyataan yang amat perit untuk aku terima (ok,drama).

Petangnya aku mencuba satu kedai yang menjual pad thai halal. Kedainya di tepi-tepi jalan sahaja…tak berapa jauh juga dari masjid. Ok serius sedap. Cuma sate agak pelik sikit sebab seolah-olah daging ayam itu direndam dengan serbuk kunyit. Tapi kuah kacang tu sedaplah pulak..haish!

Tengah sedap-sedap aku makan sambil mengelamun tiba-tiba Hadi menjerit.

“B! B! tuk-tuk tu!”

Kenapa? Kenapa? – Aku pandang jalan raya. Tiada apa-apa yang berlaku pun. Ingatkan ada kes ragut ke, eksiden ke…

“Ai nampak ada orang pakai baju Chaba Kitchen dalam tuk tuk tadi! Dia mesti baru balik kerja…!” Bersungguh-sungguh dia cerita.

Aku ingatkan apahal…sia-sia aje terkejut. Termarah juga kejap aku dengan reaksi spontan dia tu. Iya sangatlah baru balik kerja. Buatnya dia baru nak pergi kerja. Kami akhirnya google Chaba Kitchen seperti mana yang Hadi describe tadi. Memang ada satu kedai…tepi pantai, deret kedai-kedai makan tapi agak ke dalam sikit.

“Malam ni kita cari jugak kedai tu…ai tak peduli!” tinggi betul iltizam Hadi nak mencari Chaba.

Yup, kami berjaya cari kedai itu.

Yup, juga…rasa tomyam dia masih sama.

Yup, yup juga…teh ais dia sedap gile!

Ini memanglah penutup sambutan hari lahir yang hebat yang aku rasakan. Aku senak-senak sangat rasanya. Pad thai tadi tak abis hadam lagi…ditambah pulak dengan tomyam nasi bagai-bagai ni…

Malam itu kami melepak melayan live band..memang happening. Terkejut juga diorang bila ada beberapa lagu sana yang selambadak aku nyanyi. Sebenarnya sebelum itu aku ada masuk pusat hiburan dewasa. Hmmm..aku dah tengok yang lebih hebat, jadi di sini setakat so and so aje 🙂

Jadi setakat itu dahulu catatan percutian singkat aku ke Krabi. Aku sendiri tak sangka selepas posting aku tentang Krabi, ramai pulak kawan-kawan minta tip untuk bercuti ke sana. Setidak-tidaknya aku tahu penulisan aku ada yang baca.

Gitchu…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Author: akusangpenerbit

I'm a TV producer and full-time dreamer..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *