Januari Yang Pantas Berlalu

Aku selalu berazam untuk rajin menulis agar tatabahasa dan nahu yang aku ada tidak luput dari ingatan yang menunggu masa makin hari makin sebal, macam makan semut. Tapi bukan faktor malas atau tiada idea. Ini betul-betul punya sibuk dengan kerja dan kekurangan masa lapang. Untuk itu, aku maafkan diri aku sendiri atas kesibukan berkhidmat untuk sesuap nasi nie 🙂

Ok, keja bulan Januari. Awal Januari aku dihantar ke Kelantan utk membuat lintas langsung berita berikutan banjir di Kelantan yang semakin teruk (ketika itu la..) Memang aku sangat eksaited dengan assignment ini sebab aku memang tak pernah merasa suasana banjir dalam keadaan besar panjang nie. Zaman kanak-kanak dulu lain cerita la dan banjir di Batu Gajah masa tu pun setakat lutut kanak-kanak aku aje.
Pusar Air..takde yang besar sebab bateri weak masa nie

Makanya bertolak la kami dalam keadaan macam-macam masalah yang dihadapi. Masalah normal aje pun. Tapi sebab team yang aku dapat kali nie kepala semua boleh tahan, kerja yang dari subuh syafie sampai lewat malam tak terasa detailnya. Paling sengal, ENG Van pecah tayar diwaktu hujan yang sangat lebat. Dengan penuh konfiden aku keluar van sambil pakai topi ala-ala kuamintang zaman Bukit Kepong dan berkaki ayam, untuk membantu setakat mana yang terdaya. Lepas van selamat dibaiki, team nie mulalah mengarut-ngarut pasal pacat la, lintah la dan benda geli lain yang membuatkan badan aku automatik rasa gatal-gatal dan tak selesa. Aku raba-raba kaki dan terasa mcm pekat aje air hujan kali nie. Bukak lampu van-ambik kau..Aku menjadi mangsa lintah pertama. Suspek pulak tak dapat dikesan dan mulalah keluar kisah lintah beranak dalam perut la..lintah dan menyorok la..Sepanjang jalan menuju Kota Baru tu memang aku rasa geli-geleman lain macam aje..

Operasi menyelamat..

Kalau nak cerita kisah bencana secara detail memang la tak kuasa sangat rasanya. Sebab hampir seminggu aku kat sana aku rasa macam melalui hari-hari yang sama. Hari-hari main banjir dan hari-hari lihat budak-budak berpesta air mcm banjir tu rahmat. Nasib baik selama aku di sana cuaca panas terik. Jadi banjir mulai surut dan possibility untuk tidak berlama-lama di sana sangat cerah.

Main air…

****

Tak sampai beberapa hari balik KL, aku kena bersiap sedia untuk ke Tenang pula selama 2 minggu. Ini pengalaman pertama aku terlibat dalam pilihanraya kecil. Aku tak nak sembang politik sebab ia tidak indah pun. Tapi kerja melibatkan politik hatta politik ‘kecil-kecilan’ membuatkan aku rasa 2 minggu tu tersaaaangat lama.

Hari lahir ke 3 Series aku pulak jatuh masa aku tengah outstation. Aku terharu atas kesanggupan Hadi datang meraikannya walaupun tak sampai 12 jam masa kami bersama.

Dan betullah badi bencana tu ada..Pertama kali dalam sejarah aku menjadi mangsa banjir masa outstation. Keadaan punyalah teruk sebab dikhabarkan hotel yang aku duduk tu lagi 2 tangga air naik paras tingkat 1 hotel. Mujur la bilik aku ditingkat 2. Tapi jalan Segamat di tutup sepenuhnya. Kami terpaksa balik ke KL sehelai sepinggang dan datang balik kemudian untuk mengambil barang-barang di hotel.

Hujung simpang tu, air dah naik. Masa nie kalau la masyarakat nampak baik BN atau PAS sama-sama tolong menolong lantaklah kau nak pangkah apapun..


Atas ‘kepandaian’ yang menyebabkan production aku nampak keji dan slack, aku memang simpan sampai pencen. Pesanan penaja, jangan pandai-pandai cross-jurisdiction untuk menunjuk-nunjuk pandai. Keji sangat…keji sangat!

Aku nak pack baju…Kejap lagi flight ke Miri untuk program Rumah Terbuka Tahun Baharu Cina.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *