Ini Tarikan Pelancong Yang Tak Dianggap?

Aku sedar memulihara dan memelihara kawasan memerlukan kos dan komitmen. Alang-alang disenarai menjadi tempat tarikan,tak boleh tidak kawasan itu perlu bersih,terpelihara dan semenggah. Ya,aku ulang lagi-perlu semenggah! Ini semeng aje ada..gah entah di mana!?

Terowong Bekas Lombong Arang Batu..sungguh purba. Dasyat amatkah imaginasi aku sampaikan aku membayangkan terowong elok dipagar dengan papan kenyataan yang membantu.

Nak masuk aje kawasan terus disambut dengan semak-samun yang kurang lebih sama tinggi dengan anak toyol. Juga ada satu ‘benda’ dipagar macam makam.Ok la,aku teka itu mungkin antara muncung/besi/aksesori tinggalan kapal korek yang diguna untuk melombong. Disebabkan aku nie kreatif,macam-macam tekaan keluar. Penyalur beer terbesar,konkrit tercampak dari lori,bong etc..satu papan kenyataan pun takde!

Ingatkan makam siapa ke rupa-rupanya...

Jalan nak ke terowong sudah ada batu-batuan menanda jalan yang aku rasa sejak siap takde siapa sudi nak bersihkan..Berlumut itu logik sebab dalam hutan kena air hujan embun bagai.Tapi bayangkan orang yang datang tengok veteran-veteran semuanya tergolek dog sebab jalan licin. Kalau korang pernah naik Gua Niah,jalannya juga licin berlumut tetapi ada pemegang. Patutlah masa aku sampai tu ada sepasang mat salleh lewat 50an tersenyum kelat melihat kami yg baru sampai.

Aku bole langkah, kalau pelawat tu makcik umur 65 tahun?

Berjalan tak jauh,150 meter juga adanya.Siap ada pokok tumbang,semak-samun dan cabaran-cabaran Istana Takeshi. Bila dah sampai,aduhai…macam longkang aje lagaknya. Sedih kau..dengan sampah sarap merata-rata.

Aku separa seram nak ke situ tapi kugagahkan jua

Ini kira melawat tapak sejarah/kawasan pelancongan yang memahat kataraks di mata aku.Tolonglah kementerian pelancongan ke,jabatan warisan ke,perbadanan labuan ke. Malu kalau pelancong asing datang jauh-jauh itu semak aje yg diorg dapat. Belakang rumah Pak Agus lagi bersih. Atau kena tunggu diorang yang tulis baru dapat perhatian..

Ini Terowong tapi mcm longkang

Korang tak kisah sebab korang tak pergi. Aku kisah sebab aku dah pergi dan aku purba..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

0 Replies to “Ini Tarikan Pelancong Yang Tak Dianggap?”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *