Dory Sungguh Seorang Mat Sabu

21 Ogos lalu di Padang Menora, Tasek Gelugor, Pulau Pinang pakcik Mat Sabu membuat kenyataan panas dengan menganggap komunis sebagai hero manakala anggota keselamatan khususnya polis, ahli keluarga mereka yang terkorban dan ibu-ibu yang tak pernah mengangkat senapang menentang komunis bukanlah pejuang sebenar. Tak pasal-pasal karya Tan Sri Jins Shamsuddin, filem Bukit Kepong pun terpalit kisah bohong sebab Tan Sri itu penyokong UMNO.

Amnesia sungguh pakcik ini sebab kenyataan pertama yang dikeluarkan ialah dia lupa..dia lupa dia pernah buat kenyataan seumpama itu. Mungkin kesan jatuh motor masa Bersih 2.0 hari itu menyebabkan kecacatan kekal pada ingatan Mat Sabu. Aku sendiri saspek dia banyak berhalusinasi ekoran kurang kasih sayang dari pelbagai sudut.

Tak kuasa aku diakhir Ramadhan ini hendak meluku seorang Mat Sabu. Tapi terasa terhinanya korban nyawa bahana Bukit Kepong itu komunis yang didendang sebagai wira. Aku yakin ini bukanlah pendapat PAS sepenuhnya..ini hanyalah kenyataan peribadi Mat Sabu memancing pengundi Cina di Pulau Pinang. Bulan depan dia akan ke Sarawak..entah sejarah apa pula nak ditukarnya di sana dan janganlah warga Sarawak terpedaya dengan manusia ingatan seekor Dory, ikan dalam Finding Nemo.

Kenapakah tidak dikeluarkan pendapat ini 30 tahun lalu?

Dikalangan ahli PAS sendiri ada yang bekas tentera dan askar..mungkin ada juga saudara mara kalian yang terkorban dalam tragedi Bukit Kepong. Tidak sentapkah dengan kenyataan dangkal ini? Orang macam ini memburukkan nama parti umumnya dan melayu khasnya.

Mat Sabu, sila makan Examo!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Author: akusangpenerbit

I'm a TV producer and full-time dreamer..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *