Cherating-Seolah Keluarga Itu Besar..

image

Hari kedua di Cherating,aku bangun agak lewat. Tapi jam 6.00 pagi tadi sudah terjaga,sebelum tidur semula. Pandang ke luar hari masih gelap.Nak mandi kolam,sangat sejuk. Nak ke pantai,ombak pula menggila.

Sarapan pagi dengan nasi goreng. Sempat mama masak dan perangatkan lebihan tempoyak udang dan telur masak berlada. Pekena dengan kopi Radix,terasa segarnya permulaan hari dua di Cherating.

Kami bercadang untuk ke Kemaman untuk mencari sata. Sempat singgah di Pantai Mok Nik dan melihat ombak di sini. Ya,Allah…tinggi dan ganas sungguh. Beberapa gambar cuba aku ambil,tapi ini aje abis cantik untuk aku selitkan. Kemudian barulah misi mencari sata bermula.

Sampel dibeli dari 3 kedai.Semua orang menjadi juri dan sah,kedai kedua paling sedap. Mama pantas terus keluar kereta dan menuju ke gerai kedua. Lagi 30 biji kami beli dan makan terus dalam kereta. Aku memang kenyang sata di sini.

image

Apa yang buat aku gembira,Zhafrie beritahu dia mahu mengopi bersama aku dan keluarga! Sementara tunggu pengantin baru datang,kami melepak di Pasaraya Tunas Jaya dan membeli stok kopi Kemaman secukupnya.

Zhafrie membawa kami melepak di kedai makan yang menjual nasi dagang terlazat di Kemaman. Memang sedap,tapi aku dah kenyang dan hanya cuit sikit-sikit nasi Ameera. Semua bersembang macam dah kenal lama. Ish,macam gile pulak aku macam mencari pengantin di sini..Tapi memang kesudian mereka berjumpa famili aku membuatkan aku rasa seronok di sini. Aku terasa keluarga aku besar sebenarnya..

Sesudah itu,pengantin meneruskan perjalanan ke Dungun dan kami masih mencari sata lagi. Tiada kebosanan di sini. Semuanya tenang belaka..Malamnya mama masak sardin dan itulah menu malam tadi. Sumpah sedap! Esok mungkin balik KL tapi tengoklah..kalau masih seronok mungkin tambah sehari lagi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Author: akusangpenerbit

I'm a TV producer and full-time dreamer..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *