Cambodia:Hadiah Hari Lahirku..

image

Aku manusha yang tak reti beraksesori. Gelang-rantai-cincin-subang emas perak Zhulian bagai bukan idaman pun. Cincin yang aku ada hanya cincin kahwin yang jarang pun aku pakai. Selalu bila ada cubaan pihak luar dengan kail panjang sejengkal tidak percaya yang aku ini sudah berlaki sebab tak nampak cincin katanya..

Sewaktu berjalan di Pasar Seni, Phnom Penh, banyak kedai-kedai yang menjual cincin gelang bagai ni. Seorang kawan memberitahu zamrud di sini sangat murah. Aku tak ambil pusing sebab zamrud tu rupa parasnya macam mana pun aku tak tahu. Oleh kerana kedai seperti ini terlampau banyak, aku pun usha juga kot-kot berkenan di hati. Menurut Master, aku sesuai memakai cat eye, batu turqoise atau blue sapphire.

Blue saphire yang aku cuba bukannya tak cantik…cantik amat. Tapi aku kecik ati sebab jari aku nampak gelap dengan kegelapan batu warna itu. Jadi cincin seperti di atas nampak molek dengan jari aku yang kecil. Terus aku bertanyakan harganya. Ia dibuka dengan harga USD 20.

Aku tak mahir menawar. Perasaan simpati aku sangat tinggi terutama pada penjual yang boleh aku panggil emak dan nenek. Dan aku juga tidak ada niat untuk membeli cincin batu sebenarnya. Dalam hati, kalau USDĀ  10 mungkin aku sanggup untuk beli. Aku biarkan Hadi tawar-menawar. Bila peniaga sebut harga,Hadi suruh aku geleng dan muka angkuh tanda tidak setuju. Bila sampai USD 10 aku ingatkan dia berhenti di situ. Aku memainkan peranan geleng-menggeleng kepala seperti biasa. Akhirnya, cincin itu aku miliki dengan harga USD ??

Oh,aku memang terkejut dan gembira ria. Bukan sebab cincin itu cantik atau murah. Tapi sebab ia pemberian suami yang tak pernah aku goda untuk minta hatta semayam emas pun. Kesungguhan dia mendapatkan cincin itu aku sanjung tinggi.

Cincin itu pun tak tentu aku pakai hari-hari hahaha…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Author: akusangpenerbit

I'm a TV producer and full-time dreamer..

One thought on “Cambodia:Hadiah Hari Lahirku..”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *