Cambodia:Angkor Wat..

Aku mengenali Angkor Wat hanya melalui buku sejarah. Dinyatakan sebelum ini, pengetahuan terhadap tempat ini sangat minimal. Aku datang sebagai manusia jujur tanpa buat kajian dan pembacaan. Apakah sejarah yang ada di sini haram aku tak tahu, sampailah balik di Malaysia baru aku berkesempatan melihat dokumentari Megastructures. Bersedialah menjadi badak semput Jumanji kerana kembara di sini memerlukan kudrat yang padu, walaupun ia bersaiz kecil berbanding wat-wat lain yang ada dalam Archaelogical Park ini.

Aku ke sini selepas makan tengah hari. Bagus sangatlah tu…Sebab kalori cepat terbakar dan tenaga pun masih banyak. 2 bekalan air aku bawa. Satu air mineral dan satu air teh berperisa buah delima. Selepas tiket diperiksa, aku dan Hadi melangkah kagum ke arah Angkor Wat yang kira-kira 200m perjalanan ke pintu utama. Di kiri dan kanan, ada dua binaan lama yang langsung kami tak peduli. Ini tapak warisan dunia..aku mesti tengok apa yang hebat di sini. Sepanjang jalan adalah mengambil beberapa gambar. Nak terus masuk, orang ramai. Kami melenggang mak limah berjalan. Sebenarnya, kaki, betis, paha dan badan semua dah sakit. Aku rasa nak minta Hadi seret aje masuk ke sini.

Untuk tahu lebih terperinci tentang Angkor Wat, baca saja di sini. Sangat rumit untuk aku terjemahkan. Apa yang bole aku cerita secara ringkas ialah wat ini dibina pada zaman pemerintahan Suryavarman II. Suryavarman II menjadi raja pada usia 14 tahun dengan membunuh pakciknya sendiri, raja dikala itu kerana dia merasakan dia mempunyai kredibiliti sebagai raja berbanding pakciknya. Selepas menjadi raja, dia memikirkan sesuatu yang mega supaya dikenang oleh rakyatnya dan binaan itu akan membawanya ke syurga dengan cepat. Nak tahu detail, tengoklah dokumentari Megastructure itu. Sangat magnificient!

Untuk sampai ke puncak Agoda yang tertinggi, perlu menaiki tangga yang boleh tahan tingginya. Aku nie fobia tempat tinggi. Tapi aku kuatkan semangat sebab nak ambil gambar di Agoda itu. Barulah lengkap kunjungan aku ke sini. Berpusing-pusing mencari tempat yang strategik kerana wat ini sedang dalam proses pemuliharaan.

Lengkaplah kembara dalam Archaelogical Park ini. Yang lain itu aku tak peduli sangat..Kalau ada rezeki lain kali aku teroka semua. Badan memang minta simpati, tapi pengalaman aku di sini sangat priceless!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *