Bila Kau Rasa Hidup Tak Adil

Ada masa kau rasa macam tak dihargai bila idea yang kau bagi diguna tapi apa kredit pun kau tak dapat.

Ada masa kau rasa macam malas nak tolong orang masa mereka susah sebab diorang tak peduli pun bila kau susah.

Ada masa kau rasa buang masa bagi nasihat berkali-kali padahal manusia tu tak ikut pun nasihat kau.

Pastu kau rasa macam nak pergi lantakkan aje dengan semua manusia. Pandailah mereka nak hidup dan tak payahlah kau susah-susah payah nak menolong.

Tapi dalam hati, kau rasa tak wajar kau buat macam itu sebab genetik kau bukan jenis cenggitu dan pembawakan kau juga berbeza. Lantas kau mengulang balik antara contoh senario yang aku bagitahu pada baris 1-3.

Itu tidak menjadikan kau lemah, sebaliknya itu menjadikan kau manusia. Manusia yang punya rasa simpati, empati dan paling penting – ada hati. Kalau ikhlas, ikhlaslah dan begitu sebaliknya. Hati pun jahat, dia berbolak-balik. Faktor genetik dan pembawakan yang aku sebut tadi menjadikan kau berfikir jalan mana nak lalu – yang menjadikan siapa kau hari ini.

Dan bila tindakan yang kau ambil tidak memihak kepada balasan perbuatan yang kau buat, jangan sesekali patah semangat. Bersangka baiklah. Tuhan itu maha adil.

Kadang-kadang kau buat A, kau dapat A.
Kadang-kadang kau buat A, kau dapat A-G.
Kadang-kadang kau buat A -Z , tapi apa benda pun kau tak dapat

Tapi jangan pernah terlupa, kadang-kadang kau tak buat apa-apa langsung tapi kau dapat A-Z. Bukan dari tenuk yang kau pernah berbudi tapi tak pernah peduli, tetapi dari manusia lain. Balasan itu tuhan beri kerana perbuatan kau yang buat A tadi tetapi dapat kosong.

Kosong sekarang tak bermakna kosong juga di masa hadapan. Kehidupan ini aneh, keanehan itu misteri dan misteri itu perlu kau rungkai untuk menjadi manusiawi – memahamkan diri sendiri bahawasanya tidak semua yang kau sangka bergerak dalam orbit yang sama.

Kita manusia, kita kena bersyukur.
Kita manusia, kita perlu bersyukur.
Kita manusia, kita wajib bersyukur.

Jadi manusia sekalian, bersyukurlah atas sekecil-kecil benda baik yang berlaku dalam kehidupan. Kau tak mungkin kaya, tapi rasa sedikit bahagia.

Percayalah…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Author: akusangpenerbit

I'm a TV producer and full-time dreamer..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *