BBQ Groupie..

Ahad lalu sangat berkejar dengan masa. Ahad lalu paginya aku di Kuantan, memenuhi agenda yang mahu aku tuntaskan sebelum segera bertolak balik ke Kuala Lumpur. Cadangnya sebelum 4.00 petang perlu sampai di Putrajaya. Alhamdulillah, trafik menyebelahi dan aku sampai sana sekitar 4.15 petang. Hari itu telah ditetapkan acara BBQ untuk penutup Semester 3 2012. Aku bertanggungjawab membawa arang dan “bagai-bagai” untuk membakar. Mujur aku sampai awal dan tidak membuatkan rakan-rakan lain menunggu lama.

Acara ini pertemuan pertama selepas Semester 3 berakhir. Ada yang akan tamat pengajian dahulu, dan ramai juga akan menyambung Semester 4, termasuk aku sendiri. Seorang teman yang bercuti juga meluangkan masanya untuk pertemuan makan-makan ini. Cuma ada seorang tersangkut di Perak kerana urusan kerja. Tak mengapalah…Yang penting bertemu.

Apalah acara BBQ tanpa ayam dan sosej. Dan apalah sangat tragedi sosej tumpah kalau bukan BBQ namanya. Ia sederhana tapi meriah. Sungguh, aku tersangat kenyang air hari itu. Air ada hampir 7 jenis, belum termasuk air panas. Bihun dengan kicap yang aku mohon khas, pavlova, sos salsa, sate kambing dan kudap-kudapan lain memenuhi meja. Ada yang membakar, ada yang bermain PS3 dan ramai melayan diri mengikut keselesaan. Paling epik, kerang yang sepatutnya menjadi kerang rebus bertukar menjadi kerang rebus kerana kakak kerang datang lewat atas urusan kerja. Penutup acara, makan kerang sambil merencana aktiviti seterusnya .

Apapun, selepas ini pasti semuanya berubah. Masa merubah segalanya, kesibukan akan menghambat kami semua. Hanya WhatsApp tempat melabun dan berbicara tanpa muka. Dalam hati aku tahu aku punya satu keluarga yang besar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Author: akusangpenerbit

I'm a TV producer and full-time dreamer..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *