Balada Rumah Idaman

Dimanakah sudahnya aku berlindung?

Dimanakah sudahnya aku berlindung?

Sekitar tahun 2005,aku hampir membeli sebuah kondo dikawasan Sunway. Harga agak munasabah dan tak berapa jauh dengan pejabat.

Prahara datang tanpa henti dan masa tu salah satu cita-cita besar aku ialah selesaikan hutang dengan orang kaya. Demi memastikan tiap tahun raya kami ceria dan tidak mahu bersegan-segan bila terserempak rang kaya dimajlis kahwin maka aku langsaikan semuanya dengan sebahagian lagi dibantu oleh adik aku. Dan masa tu jugak kosong semua tabungan untuk beli rumah,kahwin,berpoya-poya dan lain-lain kehendak.

Seboleh-boleh aku mahu mencari rumah yang bertanah..ada kawasan letak kereta,boleh berkabun dan main teng-teng depan halaman. Kenal jiran tetangga dan dekat dengan pejabat tu numero uno. 2nd hand pun tak jadi hal..asal kena dengan mas kahwinnya.

Tak sampai seminggu aku jumpa satu papan kenyataan akan dibangunkan kawasan X dan segera website pemaju dilayari. Habis nekad rasanya kalau maksimum pinjaman perumahaan kerajaan aku combine dengan Hadi sebab memang cinta sudah bersemi.

Petang tadi aku dapat panggilan dari pemaju. Lalalalala dia terangkan jenis rumah, luas etc yang aku dah maklum semua itu. Satu aje soalan aku tanya,mas kahwinnya berapa.
“Harga berpatutan bermula 3 juta-5 juta..”

Aku rasa lutut longgar dan tersepuk kat situ jugak..

Tak apalah,ada rezeki lain menanti..insyaallah. Tapi hati aku sangat kuat mahu menjadi penghuni di situ.Mungkinkah?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Author: akusangpenerbit

I'm a TV producer and full-time dreamer..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *