PROTES WARGA UITM…


Credit Photo : Berita Harian, 13 Ogos 2008

Sebelum aku berlayar lebih jauh. aku ingin mengucapkan tahniah kepada MPP UiTM yang dipimpin oleh saudara Luqmannulhakim Mohamad Idris. Aku pernah mengundang beliau ke Studio awal tahun dahulu untuk memperkatakan isu ‘Jerat Kerja Internet’ dan menerusi perhatian aku, Luqman berpotensi menjadi seorang pemimpin belia yang hebat.

Secara peribadi, sebagai alumni UiTM menang aku tak setuju langsung dengan cadangan membuka kemasukan UiTM kepada bukan bumiputera. Bukan kerana risaukan persaingan, bukan kerana takut dan bukan kerana alasan lain yang dilemparkan.

Aku memandang cadangan politik tetap berbaur politik. Ini hanya satu antara strategi dan rempah ratus yang enak untuk diperdengarkan peda pengundi pilihanraya Permatang Pauh nanti. Mungkin aku salah..tapi aku tetap tak percaya dengan janji-janji mengarut seperti ini.

Aku takut ia akan menjadi satu keterbukaan yang memakan diri orang Melayu, khususnya bangsa aku dan anak cucu aku nanti selain kaum bumiputera yang lain. Ibarat berjanji dengan belanda..Mula-mula minta buka 10% pada bukan bumiputera. Lepas itu kuota akan bertambah dan apa yang tinggal? Sudahlah bangsa aku yang satu ini memerlukan masa yang panjang untuk menjadi bijak. Tak sanggup aku memperjudikan hal pendidikan orang Melayu yang hanya ilmu sahaja dapat mengubah nasib kaum keluarga. (Tapi banyaknya yang dah kaya lupa diri dan membuat cadangan yang mengarut…)

Hak orang Melayu dan hak Islam sudah mula satu-demi satu dipersoal. Nak aje aku suapkan kontak sosial pada mereka supaya faham kembali susur-galur nak mencapai kemerdekaan negara yang dikasihi ini.

Selepas ini apa lagi?Aku menanti sepak terajang politik seterusnya walaupun muak dan mual melihat alunan mereka bertingkah.

Sempat aku layangkan SMS tahniah pada Luqman. Bukan kerana berjaya menghimpunkan pelajar UiTM mempertahankan institusi pengajian mereka, tapi lebih kerana kejayaan beliau menghimpunkan seramai itu bukan bertujuan mempertahankan satu individu. Itu baru UiTM induk, belum cawangan UiTM seluruh Malaysia. Dan belum masuk alumni UiTM yang bersedia mempertahankan tempat mereka mendapat segulung Diploma / Ijazah etc, yang menjadikan siapa aku hari ini.

UiTM Dihatiku….

Syor Kentang Ganti Nasi Gagal


Credit Photo :http://www.lakewoodconferences.com/direct/dbimage/50176674/Holland_Potato.jpg

Membaca akhbar Berita Harian semalam menerusi satu artikel ‘Syor Kentang Ganti Nasi Gagal’ semalam sungguh mengujakan. Pertamanya, aku tak tahu siapa punya idea yang nak menukar kentang ganti nasi sebagai makanan alternatif. Keduanya, benarkah ada usaha besar-besaran yakni kempen khusus berkenaan isu ini?

Justeru, aku mengangkat tajuk ini sebagai perbincangan untuk Topik Semasa pagi tadi. Hebat memang hebat…jangan kata tersenyum sendiri, sambil menerbit siaran aku gelak besar membaca SMS penonton dan komen pengguna yang sempat menelefon ke studio. Ada yang SMS mengatakan kalau kentang yang mereka makan pun hanyalah kentang putar KFC dan keropok kentang Mr. Potato. Ini mesti penonton yang sempat melawak sesama sendiri ingin memanjangkan lawak pagi kepada penonton SPM.

Seorang pemanggil sempat memberi pandangan tentang isu ini. Katanya, menukar dari nasi kepada makan kentang boleh dilaksanakan. Tapi bayangkan kenduri kahwin nanti siapa yang nak makan kentang sebagai menu utama? Siapa yang begitu komited nak mengupas berbakul-bakul kentang untuk dimasak Kentang Beriyani, Kari Kentang, Kentang Masak Kurma, Kentang Masak Tomato dan lain-lain. Sesungguhnya, aku lepas laku pagi tadi. Memang aku bantai gelak besar!

Sempat sang pengacara, Sayed Munawar menyarankan secara bersahaja supaya menu pagi daripada Nasi Lemak ditukar kepada Kentang Lemak…

Pada aku yang selalu membeli-belah dan rajin memasak ni, kentang agak mahal untuk dijadikan makanan asasi. Tambahan pula stok kentang kalau simpan lama alamat lebam-lebamlah kentang itu jadinya. Itu belum masuk lagi agas-agas berterbangan kalau kentang itu terlalu lama diperap. Kalaulah beras, setidak-tidaknya tahan 2 bulan dan masih elok untuk di masak. Sementelah kentang merupakan komoditi eksport. Makanya bertambahlah pengaliran ringgit ke luar negara dan bertambahlah kos membeli racun perosak untuk membunuh agas tadi (ini lawak sengal aku…)

Ada juga yang bersetuju kentang sebagai makanan gantian nasi. Alasan diet satu yang standard. Tapi aku rasa kentang lagi lambat hadam daripada nasi. Makan banyak kentang tak keluar-keluar pula melalui saluran yang sepatutnya. Lagipun tak kenyang..tak sekenyang nasi yang dah jadi makanan asasi aku sejak kecik-kecik botol kicap lagi.

Satu pendapat penonton lain yang muak agaknya menyaksikan penonton SPM lain berbalah-balah tentang isu kentang – semua nak murah, nak subsidi kentang la. makan rumput macam kambing kan senang, free aje depan rumah pun ada.

Itu bengkek tahap gaban agaknya..Apapun aku gembira kerana perbincangan tadi mendapat respon yang memberansangkan dari penonton.

Tadi Datuk A.Rahman Hassan datang ke studio untuk menguar-uarkan tentang Kongres Industri Hiburan. Sebelum itu aku sempat memasang lagu V.E Feat. Datuk A.Rahman Hassan. Wah, senyum lebar Datuk!

Syor makan kentang tak dapat sambutan
Oleh Sazarina Shahrim
sazarina@bharian.com.my

MAKANAN ALTERNATIF: Ramai beranggapan makan kentang tidak mengenyangkan.

Rakyat sukar ubah tabiat pemakanan ganti nasi

KUALA LUMPUR: Cadangan pelbagai pihak supaya penduduk negara mengubah tabiat pemakanan dengan mengambil kentang sebagai makanan utama untuk mengganti atau mengimbangi pengambilan nasi bagi mengurangkan kos berikutan peningkatan harga beras tidak mendapat sambutan.

Ia berikutan hampir seluruh rakyat yang menjadikan nasi sebagai makanan ruji sejak sekian lama, enggan mengubah tabiat pemakanan dengan mengambil kentang walaupun ketika harga beras melambung naik.

Kaji selidik yang dijalankan Berita Harian terhadap 50 penduduk sekitar Lembah Klang mendapati semua responden mengaku harga beras meningkat namun hanya empat peratus saja yang sanggup menukar kepada ubi kentang sebagai alternatif nasi.

Hasil kaji selidik itu juga mendapati kebanyakan responden enggan beralih menjadikan kentang makanan pengganti atau untuk mengimbangi pengambilan nasi kerana mereka enggan beralih selera serta menyifatkan nasi lebih mengenyangkan.

Di sebalik 90 peratus responden kaji selidik berkenaan yang berumur dalam lingkungan 28 tahun sehingga 60 tahun mengakui kenaikan harga beras kebelakangan ini membebankan dan meningkatkan kos mereka tetapi tidak akan beralih kepada kentang.

Selain itu, mereka juga menganggap cadangan supaya menukar tabiat pemakanan dengan mencuba sajian utama lain seperti yang berasaskan kentang juga bukan penyelesaian kepada beban yang terpaksa ditanggung akibat kenaikan harga beras.
MENYELERAKAN: Pelbagai sajian berasaskan kentang.

Kaji selidik itu menunjukkan 84 peratus daripada responden menganggap mengubah tabiat pemakanan dengan mengambil kentang mungkin menjadikan kos sara hidup mereka lebih tinggi kerana ia lebih mahal berbanding beras.

Ketika ini, harga sekilogram ubi kentang ialah kira-kira RM2.50 manakala sekilogram beras juga dianggarkan pada harga yang sama (bergantung kepada jenama) namun ia tahan lama jika disimpan berbanding ubi kentang.

Sekilogram ubi kentang juga dianggarkan hanya boleh menampung keperluan pemakanan kira-kira empat orang individu dewasa berbanding beras yang boleh dimakan dengan jumlah yang lebih ramai daripada itu.

Sebelum ini, Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (Isis) Malaysia ada menyarankan rakyat mengubah tabiat pemakanan dengan mengambil ubi kayu, keledek dan kentang yang banyak ada di negara ini yang bukan saja lebih murah, malah berkhasiat.

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi juga meminta rakyat mengubah gaya hidup dengan mengutamakan amalan berjimat-cermat, mengelak pembaziran dan berbelanja mengikut keperluan ketika dunia dilanda krisis bekalan makanan.

Bagaimanapun, kebanyakan responden menganggap makan kentang tidak mengenyangkan dan ini akan hanya menyebabkan ia perlu diambil dalam jumlah yang lebih banyak jika dibandingkan dengan nasi dan akhirnya mengakibatkan pengguna mengeluarkan belanja yang lebih membelinya.

Ada juga responden menganggap mengubah pemakanan kepada kentang bukan jalan penyelesaian kerana jika 26 juta rakyat Malaysia beralih kepada makanan itu, harganya juga akan melambung tinggi kerana permintaan sedangkan ia 100 peratus diimport.

Sehubungan itu, majoriti responden mencadangkan supaya pengguna menyambut saranan Perdana Menteri iaitu mengamalkan perbelanjaan berhemah dan berjimat cermat untuk mengurangkan bebanan kewangan yang ditanggung akibat kenaikan harga barang.

Kembali Untuk Bagus

Hari ini rasa lapang dan bersungguh-sungguh. Tak tahu kenapa. Mungkin sebab sengaja menyibukkan diri dengan pelbagai aktiviti demi melupakan kebosanan yang kesakitan yang ada. Siaran pun berjalan lancar..

Selepas meeting tadi, aku rasa lapang. Sangat lapang sambil mendengar lagu Island In The Stream. Kerja yang perlu aku buat untuk siaran pun sudah aku delegate sebaiknya..

Nak tenang sampai bila-bila..Bak kata satu pujangga – Badai Pasti Berlalu!

KETAGIH KAFE SIBER vs KETAGIH DADAH

Sebagai seorang manusia, aku maklum manusia mempunyai pemikiran yang tersendiri, unik dan relevan. Walaupun pandangan itu tidak relevan pada orang lain, ia tetap relevan pada orang yang menzahirkan pandangan tadi. Seperti catatan Sabdaluka ini…Mungkin tidak relevan pada anda tetapi relevan pada aku untuk memastikan otak aku tak tumpul dan minda aku tak tepu.

Pagi tadi dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia yang aku terbitkan membincangkan tentang KETAGIHAN KAFE SIBER. Dua panel diundang dan seperti biasa aku menggalakkan orang ramai mengutarakan pendapat mereka menerusi SMS. Sambutannya boleh tahan…Maklum saja kisah salah-laku pelajar, kisah rumahtangga selain subsidi minyak sentiasa menjadi perhatian orang ramai.

Dalam pada sibuk menjadi penerbit, aku sempat menjeling beberapa SMS yang dihantar. Menyalahkan pihak berkuasa @ kerajaan adalah sesuatu yang lumrah saban hari. Tetap aku siarkan untuk membuktikan ketelusan aku sebagai pekerja media kerajaan. Menyalahkan ibubapa itu perkara biasa. Ada juga yang menyalahkan guru, pengusaha Kafe Siber dan macam-macam lagi jari dituding mencari punca adakah ayam atau telur yang menjadi punca kejadian ayam!

Tetapi kali ini lain sikit..Ramai penonton yang aku rasa memang kaki kafe siber menderu-deru menghantar komen SMS. Yang membuatkan aku pening-pening lipas kena spray dengan Ridsect tu apabila mereka mengandalkan ketagihan terhadap kafe siber wajar diterima secara terbuka. Kerana nasib baik mereka ketagih kafe siber daripada ketagih dadah, seks dan arak. Inilah pandangan yang aku rasa tak relevan tetapi aku terima secara terbuka kerana susuk pandang dan pengalaman kita berbeza.

Ketagihan atau kecanduan apapun membawa konotasi dan kesan yang sama. Jangan kata kasta ketagih kafe siber ini tidak sekronik ketagih dadah. Sering kita dengar ibubapa disepak terajang anak yang menagih kerana tidak memberikan duit secukupnya membeli dadah. Baru-baru ini juga sudah terpampang kanak-kanak yang ketagih kafe siber sudah pandai mengugut ibubapa untuk memberi duit demi tuntutan bermain video games..

Setiap kali melalui perbincangan yang banyak adegan tuding-menuding, aku sering bertanya diri sendiri. Mengapa semuanya menyalahkan antara satu sama lain? Kenapa tidak ada yang cuba memberikan solusi dan bertanggungjawab ke atasnya?

Mungkin aku gagal memberikan solusi atau penyelesaian terbaik. Tetapi aku berjaya menilai mentaliti masyarakat kita yang sentiasa berfikiran positif. Tak apalah ketagih kafe siber daripada ketagih dadah…Tak apalah dapat D dalam periksan daripada dapat E.

Kita dibesarkan dengan pegangan ketidakapaan…Aduhai!

KAFE SIBER OH KAFE SIBER!


Zaman aku kanak-kanak dulu sekitar lewat 80-an dan awal 90-an, kafe siber belum ada. Yang ada hanyalah kedai menjual video game, arked dan pusat hiburan keluarga biasa-biasa saja. Jadinya zaman itu aku seperti kanak-kanak riang yang lain. Membuang duit di arked kerana mama dan abah tak mampu untuk membeli game Sega, Nintendo dan yang seangkatan dengannya. Nak bertenggek di rumah kawan-kawan pula sudah tak boleh sebab mak ayah mereka tahap menyampah melihat aku bersidai di rumah mereka.

Kerana penangan video game, aku sampai sanggup ponteng sekolah demi tuntutan pada Mario Bros, Street Fighter, Antartica, Galaxy dan lain-lain. Kerana itu akhirnya mama dan abah belikan guna game ala-ala Micro Genius buatan lanun. Itu semua semata-mata mahu aku kembali duduk rumah dan tumpukan perhatian pada pelajaran.

Di era ini, kafe siber tumbuh macam cendawan. Celah mana kawasan perumahan, lot-lot kedai pasti ada sekurang-kurangnya 2 kafe siber. Apatah lagi kalau kawasan itu dekat dengan IPTA/IPTS. Soheh banyak kafe siber sementelah perniagaan ini mampu menjana untung lumayan dalam waktu yang singkat. Kalau tak silap, perniagaan ini tumbuh untuk memudahkan orang ramai mendapatkan akses internet untuk tujuan kajian, MIRC, YM dan memudahkan urusan mencari maklumat lain.

Untuk mengimarahkannya kafe siber mereka, disetiap PC akan mempunyai capaian permainan terkini seperti Ragnorak, Counter Strike (dan banyak lagi. Aku tak tahu sebab aku bukan lagi kaki game…) Dengan kos penggunaan sekitar RM 2 untuk satu jam, sesiapa sahaja termasuk kanak-kanak akan berlonggok di sini dan bermain barang sejam dua. Dan isunya bukan sahaja mengapa kanak-kanak membuang masa di sini. Ia akan berkait-kait dengan isu lain iaitu menggalakkan remaja berpeleseran, membuang duit, hilang fokus pada pelajaran, merokok dan banyak lagi.

Di sekitar bandar besar, rata-rata kanak-kanak ini mempunyai komputer di rumah. Namun ada tarikan lain yang menyebabkan mereka sanggup membuang duit di kafe siber. Ini yang kebanyakan ibubapa tak tahu..Yang diorang tahu “Anak aku pergi main game entah apa yang seronok aku pun tak tahu..”

MMOG…apa tu? Multiple massive online game… yang mana memerlukan lebih daripada seorang pemain untuk menjayakan satu-satu misi permainan. Selalunya bercorak peperangan, bola sepak dan lain-lain. Itulah seronoknya bermain di kafe siber..Macam Datuk-Datuk bermain golf. Tak mahunya main seorang diri. Mesti kena ajak rakan-rakan lain. Tapi keperluan emosi beramai-ramai ini tak pernah satu pun aku baca dan dibincangkan oleh pakar-pakar. Yang selalu diorang cakap – kafe siber – buang masa – kanak-kanak berbaju sekolah – di mana peranan ibubapa?

Bagaimana dengan emosi kanak-kanak? Ataupun kehendak zaman kanak-kanak yang tidak tercapai? Aku tak nafi, ada banyak buruknya cerita di atas berbanding kesan positifnya. Tapi jangan tak tahu..Di kafe siber sekitar Shah Alam turut dikunjungi mahasiswa yang kaki permainan video secara online. Kenapa? Zaman kanak-kanaknya tak merasa benda-benda seperti ini..Tapi gagalkah mereka?

Mengambil contoh aku sendiri, yang dahulunya kaki ponteng, tahi video game dan macam-macam salah laku yang lain. Disebat dirotan dengan ranting kayu kerana tuang kelas. Rentetan pengalaman ini bukannya menjadikan aku seorang ‘loser’ sebaliknya pengalaman ini menjadikan siapa aku sekarang.

Apa yang nak aku sampaikan mudah…Anak-anak ada keinginan.Ibubapa ada sekatan kewangan. Tapi apa yang penting ialah pemantauan dan juga ketegasan mendidik anak. Jangan sampai anak pula berani ugut kita disebabkan ketagihan ke kafe siber..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...