Kansai Trip Day 1 : Ohai, Dotonbori!

Bukan mudah untuk merealisasikan percutian ke Kansai. Pada mulanya aku teragak-agak untuk kembali ke sini sebab rasa macam baru sangat aku balik dari Kobe. Tapi rindu aku pada bumi Jepun, pak angkat dan beberapa kenalan lain sangat kuat. Lantas aku uruskan semuanya sendiri tanpa berbincang bersungguh-sungguh dengan Hadi.

Tiket aku dapat murah, RM667 untuk tiket kosong pergi dan balik. Terima kasih kepada Hanif Ahmad atas bantuan ini. Kemudian baharulah aku tambah kos untuk bagasi, kos makan dalam kapal terbang dan insurans. Cadangan asalnya mahu pergi antara tarikh 17-23 November dan terus meraikan ulang tahun perkahwinan kami ke-11. Tapi tiket pada tarikh itu mahal giler. Jadi tarikh 3-8 November inilah yang paling logik.

Masalah pertama timbul apabila tarikh yang sama ini, mama pula akan ke Sabah. Ah, sudah… Siapa nak uruskan anak-anak. Kakak pula tengah sarat mengandung. Untuk tukar tarikh tiket memang rugi besar. Might as well batalkan sahaja. Akhirnya urusan ini dipermudahkan juga. Kakak sanggup jaga anak-anak kami. Terima kasih, kakak dan keluarga 🙂

Paling serabut yang aku lalui ialah urusan hotel. Untuk jimatkan kos, kami mahu gunakan kelayakan hotel yang ada sahaja. Aku sudah survey hotel yang bersesuaian. Tapi syarikat tenuk ni memanglah penuh carutan. Hadi uruskan semua benda selepas beberapa kali edisi aku mengamuk besar pasal tempahan. Ini memang aku serahkan pada dia sepenuhnya. Aku tak mahu serabut lagi. Elok-elok satu hari guna satu kelayakan dah jadi satu hari guna 2 kelayakan. Memang aku nak habiskan cepat-cepat. Booking pakai Agoda aje senang… Tak guna pakai ejen.

Untuk memudahkan pergerakan di Jepun, kami beli Kansai Thru Pass untuk kegunaan 2 hari dan Osaka Amazing Pass juga untuk 2 hari. Ini beli siap-siap di HIS Travel Malaysia cawangan Bukit Bintang. Persiapan lain hanya bantal leher, baju hujan dan sehelai dua pakaian. Travel light

Penerbangan ke Osaka dari KLIA2 ialah pada pukul 8:00 pagi. Subuh itu, Ameera dan Mama hantar kami ke lapangan terbang. Anak-anak kami, kakak dah ambil malam Khamis yang lalu. Setiap kali aku teringat jeritan Eskandar, aku akan jatuh sedih. Tapi apakan daya… Ini masa untuk kami berdua.

Pagi itu hujan. Urusan di KLIA2 takdelah rumit sangat tapi entah apa jadahnya mesin passport itu seakan bermasalah. Mujur masa giliran kami berdua takde apa yang pelik berlaku. Kami dijangka tiba di KIX pada pukul 4:50 petang. Pun tak rumit urusan kami ini. Cuma rushing tak ingat sebab sudah berjanji dengan Kitamura san untuk berjumpa di Tennoji pada pukul 6:00 petang.

Dari KIX ke Tennoji lebih kurang sejam menaiki tren. Serabut hari pertama ini memang pengalaman untuk kami. Punya banyak pintu, punya banyak tren. Nak naik yang mana?

Kami sampai di Tennoji Eki sekitar 5.50 petang. Jalan kaki dalam 5 minit menuju Hotel Fine Aroma dan terus daftar masuk. Rasanya sempat kemas barang dan buang air aje sekejap, Kitamura san sudah sampai! Kami sama-sama excited, terpeluk-peluk dan menjerit di lobi hotel. Terus kami menuju ke Tennoji Eki untuk ke Namba. Pak angkat, Nakatani san akan tunggu kami di sana.

Kami sampai di lokasi yang dijanjikan tapi Kitamura tak jumpa Nakatani kerana manusia punyalah ramai. Maklum sahaja Jumaat malam Sabtu. Semua umat keluar berhibur. Tidak susah untuk aku mencari kelibat dia dalan keramaian itu. Aku terus pergi belakang dia, dan tarik beg dia dari belakang. Terkejut acik tu… Maka puaslah hati aku dapat jumpa Nakatani san. Selepas hampir sejam mencari tempat makan dan menunggu, mereka bawa kami makan Okonomiyaki. Seperti di Ginza beberapa bulan lalu, kami makan dan kampai! Cuma bezanya hari ini, Hadi bersama-sama kami. Kami banyak bersembang pasal kenangan kursus yang lalu, action plan dan pergerakan kami di Kansai nanti. Sempat Hadi ajak dia untuk ikut kami ke Himeiji sebab dia kata dia lahir di sana. Tapi dia tak mahu ikut sebab “i want to sleep” katanya. Oh, itu kekal jadi tagline aku dan Hadi bila letih kerana sudah banyak sangat berjalan 🙂

Punyalah banyak aku makan malam itu. Selagi ada menu seafood, semua nak dipesannya. Aku gembira ya amat.. Susah nak explain. Jumpa Nakatani san dan Kitamura san macam mimpi pulak aku rasa. Cuma mereka sebenarnya hendak makan daging babi, tapi mengenangkan aku memang tak boleh makan, jadi mereka tak pesan makanan itu. Aku langsung tiada halangan. Tak mahulah hanya kerana aku ada di situ menyekat selera mereka pula. Sudahnya, mereka pesan juga makanan itu, cuma bezanya ia ditempatkan dalam aluminium foil dan dimasak di tempat lain.

Sedap katanya…

Sekitar pukul 10:00 malam selepas bergelas-gelas bir, mereka berdua mengajak aku mencari monumen God of Fury di Hozenji Temple. Tuhan ini penuh berlumut kerana setiap orang yang datang akan menyimbah air dan berhajat di sini. Tuhan ini dikatakan paling “bermurah hati” dalam menunaikan hajat. Pak angkat mengajak aku berdoa di sini, tapi aku minta dia yang berdoa. Dia tak tahu nak doa apa so, aku minta dia doa supaya ada rezeki aku datang ke Jepun tiap-tiap tahun. Terus dia tergelak besar. Dia punya gelak memang lain macam sikit.

Nakatani dan Kitamura kemudiannya meminta diri untuk balik. Oh, aku mula rasa sedih sebab aku tak pasti sama ada kami akan berjumpa kembali atau tidak selepas pertemuan ini. Kami bersalaman dan berpelukan – mengandaikan ini adalah pertemuan terakhir. Kitamura mungkin akan berjumpa kami lagi pada 8 November sebelum kami daftar keluar dari hotel.

Kami kemudiannya menuju ke Dotonbori untuk acara wajib – bergambar dengan Glico Man! Jenuh cari sudut yang sesuai, kosong dan cantik dalam keramaian manusia yang ada. Kami kemudiannya berjalan-jalan menikmati suasana malam dan mengambil gambar untuk simpanan sendiri.

Hampir pukul 11.30 malam baharulah kami terkial-kial mencari subway untuk balik ke Tennoji. Kami sesat tak tahu keluar dekat mana padahal masih dalam Tennoji Eki.  Sebelum balik, kami singgah Family Mart untuk beli susu coklat Van Houten. Ini kekal menjadi agenda wajib kami setiap kali sebelum balik hotel.

Masuk sahaja bilik, Hadi terus lena. Aku terkebil-kebil menonton adult movies dalam bilik hotel kami. Tak lama kemudian aku tidur juga selepas celaru dan runsing dengan pekikan tak tentu hala.

Esok, kami ke Himeiji!!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Published by

akusangpenerbit

I’m a TV producer and full-time dreamer..