Nihon E Youkoso – Ohai, Kobe!

17.07.17…cantik tarikh ini.

Seawal 4.00 pagi aku sudah mula bergerak dari rumah menuju ke KLIA 2. Lagu-lagu yang berkumandang di radio pagi itu seolah-olah menzahirkan perasaan kami berdua. How Do I Live, One Sweet Day dan When You’re Gone terasa menusuk dihati. Aku dan Hadi bersembang ala kadar. Banyaknya melayan emosi. Kami tiba di KLIA 2 pada pukul 4.30 pagi – sebelum lalat bangun 🙂

Kalau ikut perbincangan semalam, kami semua rancang untuk berkumpul pada pukul 5.00 pagi. Rupanya sudah ada peserta lain yang sudah sampai di KLIA 2. Setiap seorang dibenarkan membawa barang dengan berat 40 kilogram sahaja. Agak panik juga aku pagi itu kerana aku bawa 2 bagasi yang agak besar dan berat. Itu belum campur 3 kotak cenderamata yang kami putuskan strap wrap sahaja. Tumpanglah kelayakan berat sesiapa yang sekadar bawa satu beg.

Urusan pagi itu lancar. Terima kasih kepada Aifa sebab dia yang cargas untuk melancarkan proses renyah-renyah ni. Siap buatkan kami tagging untuk memudahkan kami mengesan beg semua peserta di lapangan terbang nanti.

Sebelum masuk, aku babai Hadi dulu. Yu jaga diri yu, ai jaga diri ai tu standard la. Kemudian aku telefon mama untuk maklumkan yang aku akan naik pesawat. Mama bagitahu yang Ezzudin pulak deman. Alahai…kesian dia. Demam nak membesar tu.

Pagi itu aku sarapan segelas milo ais kaw dengan sandwich telur (yang tak nampak telurnya). Aku, Aiesa, Kak Linda dan Syarqawey bersembang-sembang kosong sementara menanti peserta lain. Yang lain ada yang di surau dan ada yang minum di tempat lain. Aku tak banyak ambil gambar. Tumpang-tumpang sahaja siapa yang ambil gambar. Gajet Aiesa tu canggih sangat. Rasanya semua umat akan menumpang kamera dia nanti.

Kami bertolak dengan pesawat Air Asia dari KL ke Kansai, Osaka. Penerbangan mengambil masa selama 6 jam 10 minit. Jam 12.04 petang, pesawat terbang pada ketinggian 40 ribu kaki dan dijangka masuk ke ruang udara Jepun 20 minit dari pengumuman itu. Penerbangan masih ada berbaki kira-kira 2 jam lebih…wow, aku dengar keluhan perantau.

Kami kemudiannya mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kansai. Kepada yg bernasib baik, dapatlah 2x makan dalam flight. Akulah salah seorang tu. Kepada yang tidak, bertabahlah hahaha…Mujurlah pagi tadi kami dibekalkan pakej Nasi Ayam Uncle Chin. Kemudian aku dapat Nasi Lemak Pak Nasser pula 🙂

Urusan kastam berjalan lancar. Cuma masa giliran aku mereka minta jadual sepanjang di sini. Mujur semua dokumen memang aku sudah cetak dan bawa bersama. Wakil JICA menyambut kami di lapangan terbang, Haja-san kalau tak silap namanya. Kami kemudiannya menaiki bas untuk ke hotel. Perjalanan mengambil masa hampir satu jam. Syukurlah sebelum bergerak ada 3 manusia sealiran dan fahaman untuk misi rahsia 🙂

Bas pula terpaksa berhenti di tepi jalan kerana laluan yang sempit. Kami diminta berjalan kaki untuk ke hotel. Ohai, dengan beg macam dibuang keluarga ditambah dengan jalan naik bukit, terasa ya ampun ya ampun seketika. Untungnya kebanyakan peserta saling bantu-membantu dan semuanya kembali lancar.

Urusan check in tak lama, cuma serabut sikit sebab Hotel Monterey yang kami duduk ini memang menjadi tumpuan ramai. Sebelum naik bilik, kami mengambil beberapa nota yang dibekalkan untuk kursus ini. Bilik selesa – untuk seorang. Sampai sahaja bilik, aku pulak naik serabut dengan simkad sini yang entah macam mana kaedahnya. Sudahnya aku guna wifi hotel aje walaupun tak laju mana.

Malam itu kami berjalan-jalan dikawasan sekitar. Takdelah jalan jauh mana pun. Aku agak keletihan. Boleh dikatakan ramai yang mengambil peluang untuk pecahkan duit di sini. Hari pertama ini, aku belum berbelanja lagi. Stok makanan yang aku bawa perlu diberi keutamaan. Tapi tengok kopi ais tadi aku goyah juga 🙂 Sila bawa bersabar, Beni…

Setakat itu sahaja dulu catatan pertama dari Jepun. Aku masih menunggu seterika aku yang berjalan-jalan dipinjam kawan-kawan. Satu pesanan aku, pulangkan seterika Cinderella aku tu sebelum pukul 12.00 malam waktu tempatan ya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Published by

akusangpenerbit

I’m a TV producer and full-time dreamer..