Happy Birthday, Eskandar Dzulkarnain!

7 Julai lalu, Eskandar menginjak usia 4 tahun. Alhamdulillah..dia membesar dengan baik, sihat dan banyak keletah walaupun percakapannya tidaklah lancar sangat dan masih ada unsur-unsur alien. Apa juga progresnya, aku terima seadanya dan bersyukur dengan peluang dan kurnia yang diberi ini.

Cadangan asalnya, petang selepas balik kerja baharulah kami mahu sambut hari jadi Eskandar. Tapi akhir-akhir ini kami berdua sangat sibuk dengan urusan sendiri. Aku dengan kerja dan persiapan untuk berkursus manakala Hadi betul-betul tengah sibuk pulun urusan tesis dia. Lagi pula adik-beradik aku yang lain tidak balik rumah mama. Macam tak meriah aje kalau sambut minggu ini. Jadi aku rancang untuk sambut minggu depan sahaja – sekali sambut dengan hari jadi Hadi.

Eskandar semakin tinggi, sel-sel otak tak menyempat-nyempat berhubung dan semakin berperangai. Suka benar mengacau Ezzudin. Bila adik tu membalas dan jerit-menjerit mula berlaku, mulalah aku rimas. Kadang-kadang aku biarkan aje dua-dua beradik itu melepuk sesama sendiri. Lepas letih menangis, senyaplah sekejap rumah tangga.

Kesian juga pada dia. Kalau apa yang adik nak aku selalu suruh dia beralah. Tapi budak 4 tahun nak beralah apanya. Dia nak, dia nak jugalah. Hari-hari aku menyesal bila termarah, terpukul dan ter ter yang lain pada dia. Aku sayang dua-dua sama sahaja. 

Aku kena lebih sabar dalam mendidik dia. Untuk menjadikan dia abang yang bertanggungjawab dan penyabar bukannya perkara mudah. Mungkin aku kena lebih memahami Eskandar…

Hari ini, abah selesai viva dgn cemerlang. Kita ada 5 hari lebih kurang sebelum mama terbang ke Jepun. Kita akan sambut juga hari lahir Eskandar 🙂

Mama loves you so much, Eskandar Dzulkarnain!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...