Banyaknya Kejadian!

frabz-What-The-Fuck-Am-I-Reading-b24151

Kak Beni dah la kena pergi kursus dua hari ni, tak sempat langsung nak update blog. Berderet-deret pulak berita panas yang melanda negara. Ish #akatakuad macam ini..

  • TPM Kena Pecat

Muhyiddi Yassin dan isteri

Acah-acah terkejut juga masa tengok berita tang “berat hati” nak pecat tu.  Politik ni memang malaslah nak sembang sebab semua orang akan rasa dia serba betul,tepat, pandai dan munasabah. Digantikan pulak dengan….weh, malaslah nak buang kederat menaip.

  • Anak ex-TPM kuar statement kuasa Tuhan.

najwa-mahiaddin1

  • Anak TPM segar dari ladang pun kuar statement kuasa Tuhan jugak. Iyalah…orang ada Abah.

nurul1

  • Pastu mula kaitkan dengan penceroboh dubur punya kes. Tak relevan! #gittewtandaseru

22

 

#CabinetReshuffle

Lagilah tak semenggah. Yang dapat jadi menteri balik tu pun masa jadi menteri entah apa benda yang dia buat. Ini lagi satu buang masa dan tenaga aku nak komen.

 

  • Bukit Aman Terbakar

Serius – bukan sebab bersangka baik ke apa. Memang terbakar sebab api

IMG_20150729_211029

  • AG DIBERHENTIKAN
  • ZETI AZIZ BELUM DIBERHENTIKAN
  • KAKITANGAN KERAJAAN SUKA-SUKI DIBERHENTIKAN.

Mereka pun berhuhuhuhu bersama-sama

Oh, ada lagi.

 

Kiupeks mintak naik gaji

Elaun nak kena tarik.

Elaun tambah sikit, tarik semua.

Semua tengok aje…

 

Sebenarnya tuan puan, Kita Perwira Kita. Bukan Perwira Habib Bank. Nak tunggu nasib dibela? Union pun takde. Bosses? Sendiri jawablah…

 

 

 

Rantaian Berpura-Pura…

13914-b

Tadi aku sendiri mencuba bereksperimen dengan kepura-puraan. Tapi ini adalah satu kepura-puraan berantai. Saja nak tengok reaksi – alang-alang aku dijebak dalam permainan itu.

Aku memesan segelas teh o ais, teh ais dan sepinggan nasi lemak berlauk telur mata. Paling-paling lahap dalam fikiran aku kesemuanya bernilai tak sampai RM 10. Aku makan di kedai biasa sahaja…bukan restoran mewah.

Tuan punya kedai pula dia mempunyai perangai yang pelbagai. Selalunya muka dia serius ya amat dalam pengiraan. Macamlah tak cukup cas seposen akan menyebabkan dia terhumban ke dunia kemiskinan. Jaaarang nampak dia tersenyum. Pergaulan dengan pekerja bawahannya pun lagak aku bos – kau pekerja, you syadap!

Sewaktu aku ke kaunter dan menghulurkan resit pengiraan, muka dia agak serius. Jangan main-main… “Awak makan satu aje?” Ya, encik taukeh..

Dia tak tekan pun kalkulator mesin pengiraan yang segedebak ada atas meja tu. Dia kira guna mental arithmetik aje. Seorang pekerja dia (aku rasa pekerja baharu kot) berdiri sebelah setia menanti apa yang bakal terjadi..

“RM25 semuanya…” Whaaaat? Kata aku dalam hati. Tapi aku control steady dan keluarkan RM5 daripada dalam dompet. Perlahan aku letak atas meja cashier.

“Betul dik, RM25 semuanya…” Aku maintain muka blur seolah-olah aku percaya ia bukanlah satu gurauan. Kesian nampaknya bersungguh benar sang taukeh cuba meyakinkan aku dia tidak bergurau. Pekerja itu pula mula mengekek-ngekek macam kelakar sangat perangai boss dia tu.

“Ish takdelah…RM6.50 semuanya hahahahaha..” Dia ketawa kerana “berjaya” memperdayakan aku. Pekerja dia lima kali gelak untuk meyakinkan boss dia betapa kau tak kelakar sebenarnya, tapi aku pekerja nak bodek kau jadi aku  iyakan aje..

Aku pula berpura-pura terkena dan gelak macam You’re On Candid Camera. Muka taukeh kedai tu….macam kejayaan besar sangat. Sempat dia menambah tadi dia kenakan seorang lagi pelanggan dan pelanggan itu pun percaya dia makan sarapan sekeluarga kena RM45.

Sebelum aku meninggalkan premis kedai, sempat aku cakap. “Waaah, kalau untung banyak macam ni mesti banyak kena bayar GSTkan?”

Selepas itu kami pun berhuhuhu bersama-sama. Pekerja dia yang baharu tu pun turut menyampuk kami berhuhuhu…

Jadinya aku nampak sendiri action and reaction of the circle of the pretentious and feign. Gittew kak Beni mengakhiri penulisan hari ini.

“K”

Kadang-kadang tu dah panjang berjela kita hantar mesej kat pihak satu lagi. Dia jawap “K” aje.. Seraya beraneka jenis perasaan yang datang. Tidaklah seperti simfoni. Tapi effect kilat petir guruh dan adik-beradik dia terus fade-in.

IMG_20150714_164208

What the ‘K’?

‘K’ sebenarnya mengundang reaksi pelbagai tidak mengambil kira taraf pendidikan, bangsa, negara dan warna kereta.

1531396399_k_text_xlarge

Setiap kali dapat reply ‘K’ tu rasa macam nak berlari-lari mak bapak aje kat tepi pantai..sambil pegang shawl dan ala-ala iklan Hazeline Snow. Right? right? right?

WRONG!

4244

 

Dia gurau begitu, kau gurau juga begitu. Dunia, alam percintaan, rama-rama dan leprechaun indah dengannya :)
IMG_20150714_164332

 

Selepas itu kami pun berhuhuhu sama-sama…

Selamat Tinggal Ramadan…

Dad-I-Miss-Ramzan-insurance

Ramadan tahun ini berbeza amat dengan Ramadan yang sudah-sudah. Tidak tahu kenapa. Mungkin faktor usia…mungkin juga kerana perlahan-lahan aku cuba memperbaiki diri. Jadinya Ramadan ini sangat lain dan sangat bermakna..

Ramadan ini, kali pertamanya aku tidak pernah tinggal untuk bersahur. Ini satu perkara yang remeh untuk sesetengah orang. Tapi besar sangat maknanya pada aku. Kalau memang dah tahu tak larat nak masak pagi dan tiada lebihan lauk berbuka untuk bersahur, awal-awal lagi Hadi sudah bungkus nasi goreng untuk dikongsi berdua. Goreng dua biji telor mata dan makan bersama sudah cukup kenyang untuk kami bertahan sampai petang.

Zakat : awal-awal lagi sudah diselesaikan oleh suami. (kerana ini saya sayang dia lebih..)

Walaupun berpuasa, kudrat untuk mengemas rumah baharu tetap ada. Betul pancit dan teringin sangat air coke berpeluh, tapi kekuatan bertahan itu kuat. Kalau tahun-tahun lain tu, rasanya puasa dah barai.

Entahlah, susah nak explain..tapi inilah Ramadan yang sangat aku terasa melaluinya. Dan aku baharu faham istilah ‘temukan aku pada Ramadan akan datang’. Sungguh…aku mahu selalu melalui Ramadan.

f86d1bc3b4dbecdd4238abbfd2e64c61


Ya Allah ya Tuhan kami, malam ini adalah malam terakhir buat kami mendirikan solat tarawih, malam terakhir kami bangun untuk bersahur dan esok mungkin Maghrib terakhir kami berbuka. Usia kami, tertulis di sisi-Mu bila-bila akan habis, sedang kami masih leka menguliti dunia tanpa ada noktahnya.

Ya Allah, semoga kami sudah mampu merasai nikmat manisnya iman di bulan Ramadan, menikmatinya manis ibadah di bulan Ramadan, mensyukuri segala anugerah di bulan Ramadan. Semoga kami sudah makin mudah bangun di tengah malam walau sekadar mendirikan tahajjud dua rakaat, sudah semakin mesra membaca al-Quran dan mentadabbur segala isinya, sudah semakin ghairah bersedekah walau sedikit tanpa lelah, sudah kian asyik beribadah hanya kerana-Mu wahai Allah.

Ya Allah, panjangkanlah usia kami agar dapat lagi kami menjadi tetamu Ramadan pada tahun-tahun akan datang, dan sekaligus meraih gandaan pahala yang telah Engkau janjikan.

Ya Allah, andai kami tersalah, maafkanlah kami. Sesungguhnya, pada hari raya Idulfitri ini nanti, kami lahir menjadi manusia yang bersih, suci seperti seorang anak yang masih bayi.

Perkenankanlah ya Allah, segala rintihan dan harapan kami ini.

Amin ya Rabbal A’lamin…

“SELAMAT TINGGAL RAMADAN, SEHINGGA BERJUMPA LAGI.. SELAMAT DATANG SYAWAL”

(Perkongsian JAKIM)

goodbye_ramadan_kareem_by_ibahibut-d2ys95m

Pesanan Hari Raya Buat Semua

kad-raya

Saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Dzahir dan Batin kepada semua rakan-rakan dan pembaca blog akusangpenerbit.com

Suka saya ingatkan untuk tuan puan semua dan ingatan saya juga beberapa perkara yang perlu/boleh/wajar kita amalkan setiap kali tibanya hari lebaran :-

  • Berhati-hatilah dijalanraya dan elakkan menjadi sebahagian daripada statistik Ops Sikap 7
  • Juga laporkan kepada balai polis berhampiran berapa lama anda akan meninggalkan rumah beraya. Mereka akan mengadakan rondaan dan cuba memastikan keselamatan rumah anda terpelihara sepanjang ada seronok beraya.
  • Kalau raya nak bawa kereta dengan lemah gemalai diiringi lagu Balik Kampung ataupun 1 Syawal 4UC2, silalah berlonggok di lorong kiri sekali ya. Diulang kiri sekali.
  • Yang beranak-pinak pulak, dalam pada bersembang macam tak pernah jumpa sejak daripada dalam perut tu, tolong intai-intai jugak anak-anak anda. Kang ada yang tersedak kuih.
  • Makan bersepah semua faham, kanak-kanak kot. Tapi selongkar peti ais tu kategori No-No!
  • Memandai-mandai pegang remote tukar Astro Ceria pulak big No-No! Nasihatkan anak anda, “kita datang rumah orang, kena minta izin dulu nak oi jangan buat malu buka omak buleh?”
  • Kalau tuan rumah beri duit raya awal sebelum kalian nak balik, bagitahu anak tu jangan gatal-gatal  mengintai berapa nilai yang tuan rumah kasi. Dia dah sudi sedekah tu kau syukur ajelah anak oi. Kot terlepas ‘singgit aje’ dengan desibel yang kuat tak ke tecik ati tuan rumah tu.
  • Omak-omak, aunty-aunty jangan nak small talk tak tentu hala sangat tanya bila nak beranak, bila nak tambah anak lelaki, perempuan, sepasang, sedozen bagai-bagai ni. Area ini super sensitip i ripit – super sensitip!
  • Tanya bila nak kawin pun satu hal. Kecuali disusuli dengan “ini RM50k, bila nak kawin” itu takpe..
  • Ulasan selari saiz badan juga diharamkan sama sekali. Dulu kecik, sekarang besar – dulu besar sekarang kecik. Orang kot…memanglah struktur badan berubah. Alangkan meja kopi pun boleh sopeh-sopeh bila makan dek masa.

Yang lain-lain tu fikir-fikirlah sendiri. Apapun, kontrol ayu dan macho di hari raya. Siapa yang ada buat salah pada kita dan malu-malu alah tu memang itulah standardnya…malu-malu alah. Kita berayalah dengan perasaan tenang.

Selamat Hari Raya. Maaf Zahir Batin. Jangan kosong-kosong. Hidup ini bukan permainan yang sesuka-suki nak reset balik jadi kosong. Itu kalau rajin Kak Beni ceramahlah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...