Eksplorasi Bahasa (Media) BBK 2017

Sepanjang berkerja di RTM,  aku tidak pernah terlibat dalam pertandingan ala-ala Amazing Race. Bawa kereta pun tak tahu, nak berlumba apanya?

Minggu lepas, untuk pertama kalinya aku sertai juga pertandingan seumpama ini. Dewan Bahasa dan Pustaka dengan kerjasama Institut Akhbar Malaysia (MPI) telah menganjurkan Ekplorasi Bahasa (Media) bersempena Bulan Bahasa Kebangsaan 2017. Sebanyak 15 kumpulan menyertai pertandingan ini dan Bahagian Pemasaran & Promosi telah menghantar 2 kumpulan. Tapi kalau tak silap, sebenarnya ada 3 kumpulan mewakili RTM. Yang satu lagi kumpulan tu aku tak kenal datang dari unit mana.

Niswani yang uruskan semuanya. Aku hanya bagi nombor kad pengenalan dan saiz baju sahaja. Kumpulan aku terdiri daripada Kak Wan Wizana, Abang Dil, Niswani dan aku sendiri. Aku tak tahu nak jangkakan apa sebab aku tak pernah masuk pertandingan macam ini. Jadi aku hanya bersedia dengan membawa kamus dan buku peribahasa sahaja.

Eksplorasi Bahasa ini mudah. Setiap kumpulan dikehendaki mengumpulkan cap disetiap lokasi yang ditentukan. Tapi sebelum itu, mereka dikehendaki menyelesaikan tugasan yang diberi. Nampak mudahkan..kan…kan…

SALAH!

Semua peserta dilepaskan di premis Dewan Bahasa dan Pustaka. Kereta kami adalah kereta yang di depan sekali. Destinasi pertama ialah Muzium Negara. Dengan semangat yang tinggi kami mencari lokasi yang dimaksudkan di dalam Muzium itu dan bertanya kepada sesiapa yang logik di depan mata. Pegawai kesalamatan…kakak cleaner

Oh, kakak cleaner

“Naik atas..tempatnya di atas” begitulah ayat yang dikhabarkan oleh kakak cleaner itu.

Rasanya 3 kumpulan yang pertama terus naik ke atas tempat yang dimaksudkan dan urus setia terus memberikan kami soalan untuk dijawab. Seribu Sesalan, Sesal Separuh Nyawa dan Separuh Jiwaku Pergi, i tell you….

Rupanya kami salah lokasi! Hampeh geduak…Yang urus setia pun konfiden aje bagi kami kertas soalan. Apabila kami patah ke lokasi yang pertama – yang benar dan sejati, kami adalah kumpulan ke-14! Bayangkan dari nombor satu tadi terus terkebelakang kedudukan kami kerana kakak cleaner muzium!

Menunggu giliran bersyair dengan riang walaupun ditinggal gerabak lain

Setiap kumpulan dikehendaki menyampaikan syair / gurindam / nazam berdasarkan teks yang telah dipilih. Ini lagi satu azab duniawi. Nak bernazam dengan gurindam, haram tak reti. Rata-rata semua bersyair…syair pulak paling sikit ada 5 rangkap! Semua pulak pilih Syair Siti Zubaidah sebab itu rangkap paling sikit. Macam-macam bunyi….tengok reaksi juri aje aku dapat rasa betapa azabnya dia mendengar syair yang pelbagai nada.

Disebabkan giliran kumpulan kami laaaaaaama lagi, kami sempat juga merancang strategi. Siap ada muzik latar, pembahagian rangkap dan gayanya sekali. Akhirnya giliran kami tiba juga selepas hampir sejam menunggu. Aku penyair keempat. Kononnya rangkap kelima tu nak bersyair berjemaahlah kami berempat. Eh, juri tu suruh berhenti…..cukup katanya.

Kami pulak tak puas hati. “Ada satu rangkap lagi ni,” kata Niswani.

“Sebenarnya kalau puan tu (akulah tu) baca awal sekali, dua rangkap pun saya akan lepaskan kumpulan ini, “kata acik juri tu.

Ok, selesai tugasan pertama. Kami kembali ke lokasi kedua dan cuba menyelesaikan 10 soalan objektif berkenaan bahasa yang diberi. Selagi tak betul semua, kami tidak akan dapat cap. Ini satu hal…soalan pertama aje mereka dah salah. Bila kami beritahu akronim IPTAR yang mereka tulis tu salah, urus setia pun terpinga-pinga. Akronim untuk Institut Penyiaran dan Penerangan Tun Abdul Razak ialah IPPTAR dengan 2 P besar.

Seterusnya, kami dikehendaki pergi ke ASWARA untuk tugasan membina kata dan kemudian ke Perpustakaan Negara untuk cabaran swafoto dengan 2 buku terbitan DBP. Mesti buku terbitan DBP…kalau terbitan lain, tak boleh.

Ini kacang buncis, botak dan tanah….

Akhir sekali kami harus kembali ke Dewan Bahasa dan Pustaka untuk cabaran terakhir. Ada 2 cabaran di sini. Pertama ialah membetulkan poster dan kedua menulis 5 rangkap pantun nasihat. Membetulkan poster itu tak rumit sangat sebab aku selalu betulkan poster / tulisan / tesis orang. Ada kumpulan lain siap kena eja tomyam, kuetiau dan pelbagai makan ruji lain.

Cabaran Swafoto

Menulis pantun dan membacakan pantun pun mudah. Sekejap sahaja cabaran ini selesai. Tapi itulah…angkara kakak cleaner muzium itu, kami tersasar ke belakang. Sebenarnya aku bergurau aje pasal kakak cleaner ni. Dia tak salah…kami yang gelojoh sangat. Yang penting pada aku ialah menyelesaikan cabaran ini dan pengalaman bersama 3 manusia tadi. Bukan senang untuk kami berempat duduk bersama untuk acara santai selain bermesyuarat.

Errrr…entah aku kena paksa ikut ajelah

Semoga ini adalah permulaan yang baik untuk menjalin hubungan kami berempat. Ini aja 4 ketul manusia yang kena hadap semua masalah pengurusan di BPP kerana kami tidak ada ramai B41 di sini.

Kami tidak balik dengan tangan kosong. Kumpulan kami dapat hadiah saguhati. Aku yakin markah lebih itu kami kutip semasa cabaran syair dan bina kata. Sampai habis semua huruf vokal, tinggal konsonan sahaja. Kumpulan BPP satu lagi itu yang memang tempat nombor dua. Tahniah, badak korang…

Sekian dahulu. (Bukan senang nak dapat ritma menulis setelah sekian lama papan kekunci tidak diketuk).

Berita tentang Ekspolari Bahasa DBP ini boleh dibaca di sini.

Model Gandalf

Majlis Apresiasi Bahagian Pemasaran & Promosi

Pemimpin datang dan pergi tetapi kerja tetap terus. Sebulan ini, banyak pergerakan besar-besaran yang berlaku dan unit baharu aku tidak terkecuali menerima tsunami kecil itu. Yang pergi dirai dan yang datang di’welkami’. Untuk itu Unit Pemasaran dan Promosi telah mengatur Majlis Apresiasi pada Selasa lepas untuk meraikan yang pergi sambil menyambut kami-kami yang baharu di unit ini.

Urusan pelaksanaan majlis dibuat pada Jumaat minggu sebelumnya. Tugas-tugas juga selamat dibahagi-bahagikan mengikut unit dan bermulalah cabaran aku yang pertama – meminta kakitangan promo untuk membuat video perpisahan untuk mantan boss mereka, En. Yusari Ameer dan memohon mereka membuat satu persembahan. Satu permintaan yang agak susah sebenarnya untuk aku buat memandangkan aku kenal mereka semua tak sampai sebulan. Edah 28 hari menanggung pun tak habis lagi ni. Takkan terus tuju-tuju nama untuk buat persembahan. Aku serahkan semuanya atas mereka dan syukur sangat – aku dapat kerjasama yang sangat baik daripada mereka semua.

Pagi Isnin, bermulalah proses penghantaran tempahan secara ekspress rakyat dan bersepadu. Kakitangan Unit Promo sibuk dengan persiapan dewan bermula tengah hari dan ramai juga menyusul membantu menjelang petang. Tema juga telah ditetapkan. Kami dikehendaki memakai pakaian berwarna pink dan ungu. Disebabkan berita kemangkatan yang baru diterima, aku membenarkan staff yang mahu berkabung memakai warna hitam.

Aku pun tak pasti nak pakai baju apa. Nak pakai baju pink terang benderang, baju itu ada unsur biru cair. Mujurlah Ahad yang lalu aku sempat membeli yukata berwarna hitam pink dan obi yang aku pilih berwarna ungu. Cantik! Kena dengan tema…

Majlis dimulakan setelah semua tetamu yang diraikan tiba di Balai Perdana iaitu Puan Kalsom Semon yang akan bersara, Encik Yusari Ameer yang berpindah ke Unit Hiburan dan Puan Zeti Fazlia yang berpindah ke Unit Kandungan & Kreatif. Kemudian, tetamu kami KP Penyiaran Dato Abu Bakar memberikan ucapan diikuti bos kami, Puan Wan Wizana dan ucapan daripada 3 tetamu yang diraikan tadi.

Kami kemudiannya menyambut hari lahir Puan Kalsom dan makan bersama-sama selepas itu.

Majlis ini sangat ringkas dan santai. Terima kasih yang sesungguhnya kepada kakitangan Unit Promo atas persembahan lagu dan sajak khas untuk Encik Yusari. Ada jugalah persembahan daripada tuan rumah.

Sebelum penulisan ini berakhir, saya ucapkan Selamat Hari Lahir dan Selamat Bersara buat boss saya, Puan Kalsom Semon. Selamat menjadi YB dan mengusahakan ladang di belakang rumah 🙂 Mohon ampun dan maaf atas semua kesalahan semasa saya menjadi staff di bawah seliaan boss dahulu. Nanti kalau masak Mee Bandung, mohon rojer-rojer ya….

Retirement can be a great joy if you can figure out how to spend time without spending money – Author Unknown

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...